Plavčan chce, aby maturanti cestovali

21.10.2016
Vzdelávanie a výchova

Výsledky maturitného skúšania či monitoring deviatakov majú byť objektívnejšie. To je jeden z cieľov rezortu školstva, ktorý predstavil v novom Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelania. Podľa neho neprichádza do úvahy, aby boli žiaci skúšaní školou, ktorú navštevovali. 

Jedným z cieľov ministerstva školstva je zmeniť najdôležitejšie skúšky na základných a stredných školách. „Skúšky, ktoré vedú k nadobudnutiu stupňa vzdelania, budú oddelené od poskytovateľa vzdelávania,“ píše sa v návrhu, ktorý zverejnil rezort na svojej webovej stránke. To znamená, že by sa počas skúšok museli presúvať buď učitelia alebo žiaci. Podľa analytika Inštitútu zamestnanosti Michala Páleníka je tento krok správny najmä kvôli tomu, že učitelia majú často tendenciu pomáhať svojim žiakom. „Maturita a monitoring nie sú zárukou, že sa žiaci reálne niečo naučili. Prikláňam sa k názoru, že treba sprísniť pravidlá,“ povedal Páleník. 
Podľa údajov rezortu školstva sa minulý školský rok zúčastnilo maturitnej skúšky vyše 45-tisíc stredoškolákov, pričom približne 2 300 z nich ju nedoviedlo do šťastného konca. Podľa Páleníka vysoká úspešnosť v tomto prípade nič neznamená. Ukazuje to aj ich uplatnenie na trhu práce: podľa štúdie OECD sú u nás platy maturantov len o niečo vyššie než u ľudí s dosiahnutým základným vzdelaním. Rozdiely medzi platmi maturantov a vysokoškolákov sú pritom až na úrovni 130 percent, čo je výrazne viac, ako je priemer OECD. 
Nápad oddelenia maturantov od navštevujúcich škôl sa už menej pozdáva ich predstaviteľom. Podľa riaditeľky Strednej odbornej školy chemickej v bratislavskom Vlčom hrdle Silvii Loffayovej môže hromadné presúvanie maturantov či učiteľov na iné školy zbytočne predražiť skúšky. Pri odborných školách v regiónoch by navyše cestovanie mohlo byť o to zložitejšie, že by museli hľadať najbližšiu školu podobného zamerania, ktorá by však mohla byť príliš ďaleko. Negatívny názor má aj riaditeľ Gymnázia Gelnica Dušan Andraško. „Ak chcú dosiahnuť objektívnejšie maturity, mali by zjednotiť skúšané otázky. Ústne maturity si dnes môžu školy prispôsobovať samy. Preto sa môže stať, že niekde má táto skúška naozaj nižšiu úroveň.“ Podľa Andraška na dosiahnutie objektivity stačí, ak bude na skúške jeden zástupca z inej školy, tak ako je to dnes. Zamedzenie prítomnosti učiteľov z domácej školy by mohlo podľa neho skúšanému ublížiť, keďže je preňho psychickou podporou a navyše pri posudzovaní nerozhodnej známky sa môže prihliadať na jeho doterajšie pôsobenie na škole. 
Ciele treba prepracovať Zmeny platia aj pre monitoring deviatakov. Riaditeľka Základnej školy Pribinova v Novákoch Anna Chlupíková so zmenami problém nemá. „Je potrebné uvedomiť si, že školstvo potrebuje zmeny, ktoré by mali zasiahnuť aj skúšanie. Treba podotknúť, že ciele budú ešte pripomienkované odborníkmi, preto si treba počkať na konkrétnejšie znenie,“ dodala. Dôslednému prerokovaniu návrhu s odborníkmi verí učiteľka Základnej školy Laborecká v Humennom Andrea Matuščáková, ktorá sa obáva, aby na dohliadanie na objektívne skúšanie žiakov nebola najatá nová spoločnosť, ktorá by na novele mohla získať. Podobné obavy má aj predsedníčka odborárskeho Združenia stredných škôl Iveta Majerová. Podotkla, že ak majú takéto zmeny platiť pri hlavných skúškach na základných a stredných školách, bolo by vhodné zaviesť ich aj na vysokoškolské štátnice. 

Zdroj:Hospodárske noviny

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte