Duálne vzdelávanie bojuje s nedostatkom študentov

12.02.2018
Vzdelávanie a výchova

Do roku 2020 sa doň musí zapojiť 12-tisíc žiakov.

Práca

Problém nájsť kvalifikovanú pracovnú silu sa týka väčšiny firiem na Slovensku. Ako účelné riešenie sa ukazuje duálne vzdelávanie, vďaka ktorému si firmy vychovajú budúcich zamestnancov a žiaci obsadia pracovnú pozíciu hneď po skončení školy. Do roku 2020 sa do tohto programu musí zapojiť 12-tisíc slovenských študentov, inak hrozí, že naša ekonomika nebude konkurencieschopná.
Nájsť si primerané pracovné miesto po ukončení štúdia je nočnou morou väčšiny mladých ľudí. Bez potrebnej kvalifikácie ich zamestnávatelia nechcú prijať a získať prax počas štúdia nie je jednoduché. Lenže málokto však využíva možnosť duálneho vzdelávania, ktoré dnes už v spolupráci so školami ponúkajú mnohé firmy. 

V súčasnosti má duálne vzdelávanie za sebou tri roky fungovania v praxi. 

Ako vyhlásil poslanec Národnej rady SR Branislav Gröhling, ani v roku 2017 nedokázal tento program osloviť dostatočný počet žiakov stredných odborných škôl. Bilancia hovorí o počte 200 firiem a 70 škôl, ktoré sa doteraz do projektu zapojili. Celkovo ide o približne 2,5-tisíca žiakov. Na dosiahnutie avizovaných 12-tisíc to však nestačí. 

Hoci bol na podporu duálneho vzdelávania prijatý zákon č. 61/2015 

Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave, vytvorila sa Rada zamestnávateľov pre systém duálneho vzdelávania a vznikol projekt Duálne vzdelávanie, počet žiakov je aj naďalej nízky. V prvom roku to bolo 450 žiakov z pôvodne plánovaných vyše 1,4-tisíca, v druhom roku bolo obsadených 1,1-tisíca z 2,7-tisíca vzniknutých miest a v roku 2017 bolo zapísaných vyše 1,3-tisíca prvákov. To predstavuje asi 
4 percentá z celkového počtu prvákov stredných odborných škôl. Podľa Gröhlinga je dôvodom nízkeho záujmu nepružnosť systému. 

Potrebné sú zmeny

Realizátor projektu Štátny inštitút odborného vzdelávania sa vyjadril, že v priebehu troch rokov prax ukázala, že je nutné urobiť niekoľko zmien. „Tie vychádzajú priamo zo skúseností stredných odborných škôl, zamestnávateľov a vyšších územných celkov s implementáciou duálneho vzdelávania v praxi," uviedla pre TASR Martina Slušná z Inštitútu. Zavedenie duálneho vzdelávania stálo štát desiatky miliónov eur. Pomôcť ho naštartovať by mohlo odstránenie nadbytočnej byrokracie a umožnenie vstupu do programu aj v druhom či treťom ročníku, podpora zapojenia malých a stredných podnikov, ktoré sú takzvanou chrbticou ekonomiky, a zároveň zrušenie systému znižovania normatívov na žiaka. 

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte