Aby sa učitelia a riaditelia škôl nebáli zmien…

12.08.2016
Vzdelávanie a výchova

Odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko uvádza na slovenský knižný trh začiatkom júna tri knižné novinky z kategórie literatúry pre rozvoj učiteľov aj riaditeľov škôl. Všetky tri nové diela predstavilo po prvýkrát na 5. ročníku medzinárodnej odbornej konferencie Učiteľ nie je Google3... a stále sa môže učiť 9. júna 2016 v Hoteli SENEC****, kde ich aj v rámci večerného galaprogramu slávnostne pokrstilo.

Umenie byť učiteľom od autorskej dvojice Zuzana Berová a Peter Bero. Příběh změny z pera manželskej dvojice Ireny a Václava Trojanovcov. A napokon aj Matematikov žalospevod amerického vedca a matematika Paula Lockharta. To je trojica noviniek, ktoré začiatkom tohto leta vychádzajú pod hlavičkou odborného nakladateľstva RAABE Slovensko.

„Na Slovensku sa venujeme vydávaniu odbornej literatúry pre pedagógov už viac ako 17 rokov. Veľmi intenzívne vnímame problémy a potreby riaditeľov škôl aj bežných učiteľov, ktorí musia popri svojej práci vyhľadávať rôzne informácie. To je gro našej činnosti – informovať ich o aktuálnych zmenách, a tak im uľahčovať ich prácu. Popri tom však nemôžeme zabúdať ani na ich profesijný rozvoj. Veď možno v prípade učiteľov ešte viac ako v ktorejkoľvek inej profesii záleží na tom, aby sa neustále vzdelávali, zdokonaľovali, zlepšovali.... Inak povedané: Aby sa nebáli zmeny. A práve zmena je ústrednou témou našich troch knižných noviniek. Zmena v postoji k učiteľovaniu, zmena v riadení školy či zmena v prístupe k vyučovaciemu predmetu – v tomto prípade k matematike," povedala Mgr. Mira Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva RAABE Slovensko.

Umenie byť učiteľom – Zuzana Berová a Peter Bero
„Obaja sme boli učitelia a milovali svoju prácu. Obaja sme v istom období zo školy odišli. Mali sme radi svoju prácu, spoznávali nových ľudí, prežívali sme nové skúsenosti a objavovali nový svet. Na školu sme pomaly začali mať úplne iný pohľad. Kým ako učitelia sme boli presvedčení, že svojim žiakom dávame to najlepšie, zrazu sme to tak už nevnímali. Tento nový pohľad bol naozaj výrazne iný. Dnes sme obaja učiteľmi a zase milujeme svoju prácu. Inak ako kedysi, ale predsa. Túto knihu napísali pre všetkých učiteľov, ktorí milujú svoju prácu. A chcú sa na ňu pozrieť iným pohľadom,"píše sa v úvode knihy Umenie byť učiteľom, ktorá v RAABE vychádza vo formáte A6 v rozsahu 120 strán. Pri príležitosti jej vydania Peter Bero povedal: „Všetci sa musíme celý život učiť a zlepšovať, nikdy neprestať. Dávať si ciele, dosahovať ich a dávať si nové ciele. Rozhodovať o svojich životoch. Plniť si svoje sny. A takí by mali byť aj učitelia. Veď je to práve výsada učiteľov, že môžu až neuveriteľným spôsobom prispieť k rozvoju každého zo svojich žiakov. K pozitívnemu aj k negatívnemu. Môžu nasmerovať v živote tisíce ľudských bytostí, ktoré budú ovplyvňovať tento štát, tento svet, tento vesmír. Je to v ich rukách, myšlienkach a skutkoch". V rámci slávnostného galavečara počas dvojdňovej RAABE konferencie pred 450 učiteľmi z celého Slovenska knihu pokrstil Vladimír Burjan, riaditeľ EXAM Testing a vydavateľ a šéfredaktor časopisu DOBRÁ ŠKOLA.

Příběh změny – Irena Trojanová a Václav Trojan
Druhou z noviniek, ktorú RAABE v Senci predstavilo učiteľom, je odborná brožúra s názvom Příběh změny. Autormi sú známi a na Slovensku obľúbení lektori zo susedného Česka – Irena a Václav Trojanovci. „Nápad na vznik knihy sa zrodil na minuloročnej konferencii RAABE Učiteľ nie je Google2, kde sme pred rokom spolu s Trojanovcami a učiteľmi otvorili tému potreby škôl reagovať na rýchlo sa meniacu súčasnosť. Publikácia sa snaží z rôznych uhlov pohľadu uchopiť fenomén zmeny. Popísané sú v nej konkrétne nástroje a postupy, ktoré môžu byť v školách priamo využité. Spájame teóriu s praxou, schémy s konkrétnymi situáciami v škole, akademický svet s reálnym autentickým školským prostredím. Každá kapitola navyše obsahuje záverečné zhrnutie a otázky na zamyslenie," predstavila novinku Mgr. Mira Schrimpelová. Odborná brožúra je primárne určená pre riaditeľov všetkých typov škôl, ktorí často stoja medzi mlynskými kameňmi rodičov, zriaďovateľov škôl aj širokej verejnosti a stále musia obhajovať svoju pozíciu. V brožúre sa dozvedia, ako a kedy sa rozhodnúť pre zmenu, ako zmenu realizovať, ale takisto aj to, ako ju správne vyhodnotiť. Obsah obohacujú ukážky z praxe – konkrétne príklady realizovaných zmien z praxe škôl.

Dodajme, že novinku Trojanovcov pokrstila 9. 6. 2016 v Senci pred účastníkmi konferencie Učiteľ nie je Google3jedna z úspešných riaditeliek slovenských základných škôl v bratislavskej Dúbravke – Mgr. Lena Kampmillerová, ktorej aktivity a výsledky práce svedčia o tom, že zmeny sa naozaj netreba báť.

Matematikov žalospev – Paul Lockhart
Brožúra Matematikov žalospev sa na slovenský knižný trh dostáva vďaka prekladu Mgr. Barbory Kamrlovej, PhD., M.A., ktorá takto aj slovenským čitateľom prináša esej učiteľa matematiky Paula Lockharta. Tá pôvodne viac-menej náhodne putovala po komunite učiteľov matematiky už od svojho vzniku v roku 2002 a po prvýkrát bola knižne vydaná v roku 2009 v New Yorku. „Je to, úprimne povedané, jedna z najlepších kritík súčasného vyučovania matematiky, akú som kedy videl. Z môjho pohľadu by mala byť táto kniha povinným čítaním pre každého, kto sa dostane do sveta vyučovania matematiky, pre každého rodiča dieťaťa v školskom veku, pre každého, kto je zodpovedný v škole alebo v štátnej inštitúcii za veci súvisiace s vyučovaním matematiky," napísal o tomto diele Keith Devlin zo Stanfordskej Univerzity.
„O neutešenej situácii vo vyučovaní matematiky aj úrovni matematických znalostí žiakov sa popísalo veľa kníh. Písali matematici -- tým chýba množstvo matematických tém, ktoré sa kedysi deti učili aj na obyčajných základných školách, aj na gymnáziách. Písali učitelia, ktorým v školách chýbajú učebnice, u detí sústredenie, záujem a schopnosť riešiť úlohy. Matematikov žalospev je však kniha, ktorú píše človek s bohatými skúsenosťami z oboch strán," povedala Mgr. Barbora Kamrlová, PhD., M.A. Ako spresnila: „Paul Lockhart, pôvodne aktívny vedec, matematik, pôsobiaci na najlepších amerických univerzitách, sa pred takmer dvadsiatimi rokmi rozhodol prejsť k prameňom – šiel učiť matematiku puberťákov na obyčajnej škole v New Yorku. A učí dodnes. Na základe svojich skúseností -- ako už z názvu vyplýva, nie práve potešujúcich -- sa rozhodol ukázať svoj názor na to, prečo školská matematika, ako ju vyučujeme dnes, nefunguje. Prečo nerozvíja matematické myslenie, nepomáha pochopiť zákonitosti nášho sveta. Lockhart vidí nespokojných učiteľov, nešťastných matematikov, znudené deti. Chce zistiť, prečo je to tak, skúša nájsť odpovede. Lockhart navrhuje cestu k inému mysleniu, k tvorivosti a vnútornej nezávislosti učiteľa. Takýto učiteľ potom môže pracovať s radosťou a s pocitom, že jeho práca má zmysel, po takejto práci ostávajú deti, pre ktoré otvára matematika nové svety plné krás."
Brožúru v Senci počas slávnostného galavečera pokrstil prof. RNDr. Jozef Masarik, DrSc., dekan Katedry jadrovej fyziky a biofyziky na Univerzite Komenského v Bratislave.

 

Súčasťou programu 5. ročníka medzinárodnej odbornej konferencie Učiteľ nie je Google3... a stále sa môže učiťbola aj autogramiáda dvoch noviniek, ktorých autori vystúpili ako spíkri na tomto podujatí. V piatok 10. 6. 2016 si všetci záujemcovia mohli nechať svoj výtlačok podpísať od Trojanovcov aj Berovcov.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte