Malá akadémia správneho stravovania detí

Detský organizmus je veľmi krehký a zraniteľný. Imunitný systém dozrieva postupne vekom, pričom málokedy berieme do úvahy, že až 70 % z neho sa tvorí práve v tráviacom ústrojenstve, kde ho najviac ovplyvňuje stravovanie. 

paprika-3212148_1280.jpg

Pre každého človeka bez výnimky predstavuje prísun stravy prísun energie. Zvlášť u detí si musíme uvedomiť, že ak nemajú zabezpečené pravidelné, kvalitné a pestré stravovanie s optimálnym pomerom nutrientov, organizmus býva unavený, zaťažovaný a neprospieva. 

Prevencia stravovaním 

Bez pochýb chce mať každý rodič zdravé dieťa. Robíme pre zdravie našich detí naozaj to najlepšie, čo môžeme? Malé deti musíme trpezlivo naučiť všetko podstatné a pri väčších deťoch býva umením ustriehnuť, aby nepodľahli tlaku masívnych reklám a moderných štýlov napríklad aj v sociálnych sieťach. O prevencii sa veľa hovorí, nik nepopiera význam správneho stravovania zvlášť u detí, ale komplexný program výchovy k zdraviu v školskom systéme u nás stále neexistuje. 
Ministerstvo školstva má zakomponovaný zdravý životný štýl v Pedagogickoorganizačných pokynoch, zatiaľ však iba v odporúčacej rovine, dosiaľ ponechaný na ochotu a snahu samotných učiteľov. Určite nám nemôže stačiť oznam o prebiehajúcom týždni zdravej výživy s poznámkou, aby rodičia nedávali deťom čokoládu či sladkosti. Výchovno-vzdelávacie inštitúcie majú všetky predpoklady pozitívne vplývať na deti s podporou štátu a rozhodne nestačí nejaká zmienka o práve prebiehajúcom projekte, do ktorého sa škola zapojila. Deti pod dohľadom 

Deti sa veľkú časť dňa zdržiavajú v školskom prostredí pod dohľadom pedagógov, kde rodičia nemajú dosah na kontrolu pravidelného stravovania a dodržiavania priebežného pitného režimu. Reakciou na opakované a prehliadané nedostatky z praxe bola iniciatíva rodičov/zdravotníkov v podobe edukačnopreventívneho dobrovoľníckeho projektu Malá akadémia správneho stravovania detí. MUDr. Slávka Kalinová už tretí rok dobrovoľnícky venuje čas a energiu z pozície odborného garanta, za čo sa jej chceme veľmi pekne poďakovať. 

Poradenstvo KlauDIA s edukačnou hliadkou zabezpečuje interaktívne edukačné besedy, prednášky a ochutnávku veselej zeleniny priamo v škôlkach, školách a školských kluboch. Nutričná podpora je odborne zabezpečená špecializovanou nutričnou a edukačnou sestrou, odbornou lektorkou i sociálnou poradkyňou a zakomponovaná do jednotlivých motivačných blokov projektu. Vo všeobecnosti tento edukačný projekt môžeme charakterizovať ako cielenú prevenciu malnutrície pod dohľadom kvalifikovaných odborníkov. 

Zlé stravovanie 

Vieme, že malnutrícia (zlé stravovanie) u detí vedie k početným zdravotným problémom so vznikom chronických chorôb a pri „systémovom nekonaní“ nám vyrastá obrovský počet mladých pacientov smerujúcich k invalidite. Hlavným poslaním Malej akadémie správneho stravovania detí je naučiť deti (ale zároveň aj pedagógov a rodičov) hravou zážitkovou formou zásady správneho stravovania, vštepovať im základy zdravej životosprávy, ale tiež upozorňovať na chyby z nevedomosti, ktoré vedú k problémom. Špeciálnym poslaním Malej akadémie správneho stravovania detí je pomáhať deťom so zdravotným znevýhodnením s integráciou do školského prostredia, keďže bývame často svedkami, že práve kvôli neinformovanosti a možno neochote dospelých deti zbytočne trpia. 

Čo sa nám podarilo? 

Malá akadémia správneho stravovania detí sa dostala do viacerých regiónov v SR a počet dosiaľ edukovaných detí sa blíži k 700. Od septembra 2017 sme iba v Nitre pripravili zdravú zeleninku s prednáškou pre viac ako 250 školákov a nezostal ani jeden žiačik, ktorý by ju počas zážitkovej hodiny nespapal. Ani jedno dieťa s diabetom nemalo pri ochutnávke ohrozené glykémie a všetci spolužiaci mohli ochutnávať „vitamíny“ bez obmedzenia. 

Deti potrebujú príklad 

Zamerali sme sa na prváčikov. Niektoré pani učiteľky si uvedomili, že prváčikovia v škole nejedia, nepijú, lebo netušia, na čo má slúžiť prestávka. Edukačná hliadka robila u prváčikov „desiatovú kontrolu“. Posúďte sami: väčšina prváčikov mala starostlivo pripravenú desiatu, v desiatových boxíkoch nechýbala zelenina a ovocie, všetci si priniesli z domu fľašu/termosku s čajíkom, avšak po štvrtej vyučovacej hodine (na konci vyučovania) bola desiata nedotknutá. Pritom asi polovica detí prišla do školy bez raňajok! Práve tu jediné edukované dievčatko s diabetom vedelo, že musí včas papať raňajky, desiatu, obed a olovrant a svoje sacharidové jednotky nemôže nosiť iba tak v taške. 

Stravovanie sa treba naučiť 

V prípadoch, keď u prváčikov pani učiteľky pôsobia iba vo vzdelávaní a výchova k stravovaciemu režimu sa im javí nepodstatná, sme vplývali všade, kde bolo potrebné (kde sa dalo). Poďakovanie patrí ochotným pani učiteľkám, ktoré sa o deti naozaj zaujímali aj cez prestávky a dali si námahu nových žiačikov naučiť spoločne desiatovať. Musím však konštatovať, že tento prístup je u nás zatiaľ viac výnimočný ako samozrejmý. Vôbec nik nemôže byť prekvapený, že deti sú potom v škole unavené, mrzuté, nesústredené, často choré... A pritom im stačí iba vysvetliť, čo, prečo, kedy a ako majú robiť. Veľmi rýchlo sa potrebné vedomosti ohľadne správneho stravovania naučia na celý život a dokážu to krásne učiť aj dospelých. 

Zdroj: Diabetik