Opozičné pripomienky k Mikolajovmu zákonu školský výbor zamietol

19.11.2009
Prevádzka školy

Minister školstva Ján Mikolaj (SNS) obhajoval dnes v parlamentnom školskom výbore vládny návrh zákona o celoživotnom vzdelávaní. Ten parlament posunul do druhého čítania v októbri. Opoziční poslanci kritizovali viaceré body jeho navrhovanej legislatívy. Predsedníčka výboru Tatiana Rosová žiadala jeho stiahnutie a prepracovanie. Ani jeden návrh opozície napokon neprešiel.

"Cieľom je vytvoriť systém," zdôraznil minister, ktorý chce týmto zákonom uzavrieť reformu vzdelávania. Zamýšľa takto zvýšiť kvalitu poskytovania ďalšieho vzdelávania a zvýšiť percento ľudí, ktorí sa učia. V porovnaní s európskymi krajinami je podľa neho toto percento nízke. Legislatíva by mala rozšíriť možnosť nadobudnúť úplnú alebo čiastočnú kvalifikáciu.

"Zákon je potrebný, ale mám taký pocit po študovaní návrhu, ako keby ministerstvo školstva nevedelo naplniť túto legislatívnu normu dostatočnou hmotou," uviedol László Szigeti (SMK) počas rozpravy. Poplatok za vykonanie skúšky, ktorá v návrhu zákona predstavuje 300 eur (9000 Sk) sa mu zdá privysoká, navrhol 200 eur (6000 Sk). Mikolajovi sa táto zmena nezdala potrebná. "Veľký rozdiel v tom nevidím," komentoval.

Szigeti žiadal v zákone zakotviť aj dvojjazyčnosť. "Ak sa vzdelávanie uskutočňuje v inom ako v štátnom jazyku, osvedčenie by mohlo byť aj v tom jazyku," povedal poslanec z SMK s tým, že by to platilo aj pre osvedčenie.

Opozičných zákonodarcov tiež zaujímalo, prečo ministerstvo neumožňuje vzdelávať väčšiemu spektru vzdelávacích inštitúcií. "Máme asi 1500 inštitúcií a nemôže každý vzdelávať," reagoval minister. "Tie inštitúcie, ktoré môžu robiť vzdelávanie, nie sú v rovnoprávnom postavení," konštatoval Martin Fronc (KDH).

Zákon má vytvoriť aj Akreditačnú komisiu, tá je podľa ministra stále otvorená. Szigeti navrhol, aby sa stanovil presný počet členov 11.

"Začíname od Adama, rušíme pojmy ako formálne, neformálne.., hovoríme školské, informálne," konštatoval Mikolaj. Podľa neho sa zavádza aj systém monitorovania a prognózovania vzdelávacích potrieb. Návrh, aby zákon stiahol, nepovažuje za korektný.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte