Na Slovensku máme málo škôlok a veľa prekážok na ceste k nim, zhodujú sa odborníci

26.04.2018
Prevádzka školy

Počet nevybavených žiadostí o prijatie z roka na rok stúpa, medzi rokmi 2006 až 2017 tento počet stúpol z 1 074 na 12 328.

Materská škola

Na Slovensku máme málo materských škôl a veľa prekážok na ceste k nim, zhodujú sa odborníci z projektu To dá rozum. Ako odznelo na dnešnej tlačovej besede, počet detí navštevujúcich materské školy vo veku od troch do piatich rokov je veľmi nízky. Podľa Európskej komisie navštevuje na Slovensku materské školy len 78,4 percenta detí vo veku od štyroch rokov po začiatok plnenia povinnej školskej dochádzky. Zaradili sme sa na predposledné miesto v celej EÚ. Priemer bol pritom 94,8 percenta. „Rozdiely v počte detí navštevujúcich materské školy sa zásadne líšia aj naprieč regiónmi Slovenska, aj v rámci jednotlivých okresov. Najnižší počet umiestnených detí je v Košickom kraji (60 percent) a v Prešovskom kraji (67 percent),“ povedala analytička pre oblasť priestupnosti vzdelávania z projektu To dá rozum Katarína Vančíková. Európska komisia vyzvala členské štáty, aby do roku 2020 dosiahli 95-percentné umiestnenie detí v materských školách vo veku od štyroch rokov.

Príčiny nízkeho počtu detí v predškolskom vzdelávaní sú viaceré. Veľkú úlohu zohrávajú nedostatočné kapacity miest v materských školách. Počet nevybavených žiadostí o prijatie detí z roka na rok stúpa. Medzi rokmi 2006 až 2017 tento počet stúpol z 1 074 na 12 328. Napriek tomu, že počet zamietnutých prihlášok nie je totožný s počtom neprijatých detí, tento trend jasne ukazuje, že do materských škôl sa nedostane veľká skupina detí tých rodičov, ktorí prejavili záujem. „Podľa hrubého odhadu s priemerným počtom 20 detí v triede nám na Slovensku chýba 1 063 tried, čo znamená, že viac ako 13 percent detí, ktorým zákon umožňuje navštevovať materskú školu, sa pri súčasných kapacitách nedokáže umiestniť,“ opísala situáciu Vančíková. Prednostne prijímajú deti, ktoré dovŕšili päť rokov a deti, ktoré majú odložený začiatok plnenia povinnej školskej dochádzky. Riaditeľ materskej školy môže zároveň určiť ďalšie podmienky, ktoré by mal prerokovať v rade školy. Na základe zistení členov projektu To dá rozum, ktoré vyplývajú z kvalitatívneho výskumu z roku 2017, materské školy skutočne využívajú možnosť stanovovať si dodatočné podmienky prednostného prijímania. Okrem bežnej požiadavky, aby malo dieťa osvojené základné hygienické návyky a ovládalo samoobslužné úkony, sú pri prijímaní uprednostňované deti, ktoré majú v škôlke starších súrodencov, majú trvalý pobyt v obci alebo v mestskej časti a majú zamestnaných rodičov.

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte