Kreatívne plánovanie v práci riaditeľky materskej školy

29.10.2013
Personalistika

Vedúci zamestnanci materských škôl sú viac ako iní vystavení množstvu rôznorodých povinností, v ktorých si musia udržiavať prehľad a dennodenne ich riešiť. Nie sú to však len operatívne úlohy konkrétneho dňa. Musíme k nim pridať aj dlhodobé ciele a úlohy, ktoré je potrebné plniť.

Plánovanie je veľmi dôležitým procesom, na základe ktorého vieme zabezpečiť pokrok v pracovných i osobných záležitostiach. Prečo by to však mala byť činnosť nepríjemná a nudná? Vyskúšajme spolu Pyramídu kreatívneho plánovania ®, ktorá prepája dlhodobé ciele s krátkodobými činnosťami jednoduchým a tvorivým spôsobom.

Vizuálna nástenka – ročné plánovanie
Vizuálna nástenka je v podstate koláž obrázkov, kresieb alebo slov, ktoré charakterizujú naše dlhodobé, napríklad ročné ciele. Dá sa využiť na plánovanie v rámci činnosti materskej školy, ale môžeme si pomocou nej naplánovať aj svoje osobné ciele. Rozhodne je jej príprava tvorivejšia, zábavnejšia, ale aj prezentácia plánov pred verejnosťou (napríklad rodičmi, sponzormi a pod.) zaujímavejšia.

Postup prípravy:
1. Na vytvorenie vizuálnej nástenky potrebujeme veľký papier, množstvo starých obrázkových časopisov, potreby na kreslenie, nožnice a lepidlo.
2. Tvorbu začneme reflexiou na tému, čo by sme chceli v priebehu najbližšieho roka dosiahnuť. Neuvažujme o reálnosti našich plánov. Veľa z toho, čo sme dosiahli, sa kedysi zdalo nereálne. V obrázkoch alebo textoch nájdeme tie, ktoré naše plány, sny predstavujú. Ak nám niečo chýba, dokreslíme alebo dopíšeme to.
3. Nástenku zavesíme na také miesto, kde ju budeme vidieť každý deň. Naša vizuálna pamäť aktivuje mimo iné tzv. zákon príťažlivosti, pomocou ktorého si pritiahneme do svojho života veci z nášho vonkajšieho prostredia, ktoré nám umožnia zrealizovať naše sny. Keď už nič iné, budeme mať svoje plány neustále na očiach a pripomínať si tak naše dlhodobé ciele.

Okrem iného sa dá táto technika využiť aj pri tvorbe krátkodobých plánov (napríklad mesačných) spolu s deťmi v triedach materskej školy. Spoločné plánovanie je pre nich zábavné a pritom si budú pripadať ako veľkí.

Krájanie slona – mesačné plánovanie
Hádanka: „Viete ako zjesť slona? Nie? No predsa po kúskoch!“
To isté urobíme s našimi dlhodobými cieľmi. Slon je v tomto prípade vizuálna reprezentácia nášho cieľa. Rozdelíme si jeho plnenie na 5 – 10 takých častí, ktorých plnenie sa nám zdá reálne. Tieto kroky si zoradíme podľa priority a priradíme im poradové číslo. Jednotlivé časti zaradíme do mesačného alebo mesačných plánov.

Týždenné plánovanie – myšlienková mapa
Mind map (myšlienková mapa) je tvorivá metóda, ktorá slúži na zachytávanie nápadov či úloh okolo jednej centrálnej myšlienky. Ako hovorí odborník v oblasti mentálneho mapovania Tony Buzan: „Mentálna mapa je najľahší prostriedok, ako dostať informácie do nášho mozgu a ako z neho dostať informácie von – je tvorivým a efektívnym spôsobom robenia si poznámok, ktorý doslova mapuje naše úvahy. A všetko je pritom celkom jednoduché!“

Postup tvorby mentálnej mapy:
1. Na tvorbu mentálnej mapy potrebujem čistý papier, pero a pastelky. Začíname uprostred na šírku položeného papieru. Začiatok v strede nám umožní rozvíjať svoje myšlienky (plány) na všetky strany a slobodnejšie a prirodzene sa vyjadrovať.
2. Svoju ústrednú predstavu by sme mali zobraziť obrázkom. Názorné zobrazenie má hodnotu tisícov slov, udržuje naše sústredenie, pomáha predstavivosti, udržuje naše sústredenie na danú tému a motivuje mozog k činnosti.
3. Pri tvorbe myšlienkovej mapy používame farby. Sú pre náš mozog rovnako podnetné ako zobrazenia. Farby pridávajú ďalšiu energiu do tvorivej činnosti.
4. K centrálnemu obrázku pridáme hlavné vetvy a k nim vedľajšie vetvy druhej úrovne. K vetvám druhej úrovne pripájame vetvy tretej úrovne... Ak využívame mapku na týždenné plánovanie, môžu to byť vetvy prvej úrovne s úlohami, ktoré musíme ten konkrétny týždeň splniť. Vetvy druhej úrovne budú tvoriť kroky, ktoré potrebujeme v rámci tejto úlohy realizovať.
5. Pre každú linku použijeme len jednoduché kľúčové slová, tie zvyšujú účinnosť a flexibilitu mentálnych máp. Nezabúdame na čo najviac vyobrazení, ktoré podnecujú naše tvorivé myslenie. 
6. Pri plánovaní úloh bude každý týždeň predstavovať jednu mentálnu mapku, kde si pripravíme všetky úlohy, ktoré nás v rámci neho čakajú.

Viac informácií nájdete v publikácii Materská škola a jej riadenie.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte