Zimenová chce pre školy osobných asistentov, pomocných vychovávateľov aj školské sestry

02.03.2017
Legislatíva

Nezaradená poslankyňa NR SR Zuzana Zimenová navrhuje, aby v školách mohli pôsobiť osobní asistenti, pomocní vychovávatelia a školské sestry. Chce tak rozšíriť možnosti individuálnej pomoci pre žiakov v materských, základných a stredných školách vrátane špeciálnych škôl. Agentúru SITA o tom informovala asistentka poslankyne Zuzany Zimenovej Anna Dráľová.

Zimenová upozorňuje, že na Slovensku pribúda detí, ktoré majú rôzne ťažkosti s učením a so začlenením do kolektívu spolužiakov. Týka sa to najmä detí so zdravotným znevýhodnením, s rôznymi poruchami učenia a správania sa, či detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Na to, aby mohli rozvíjať svoj potenciál a vo vzdelávaní napredovať, potrebujú mnohé z nich pomoc nad rámec obvyklého prístupu učiteľov. Väčšina žiakov so zdravotným postihnutím sa dnes podľa Zimenovej učí v špeciálnych školách, no čoraz častejšie sú integrovaní aj v bežných materských a základných školách. Na vyučovaní im pomáha asistent učiteľa, no mnohé z týchto detí by podľa poslankyne potrebovali aj osobnú asistenciu pri bežných činnostiach. „Školský zákon pozná iba asistentov učiteľa. Ďalšie právne predpisy osobným asistentom vstup do škôl zakazujú, a to aj do špeciálnych škôl. Výnimku majú len študenti so zdravotným postihnutím na vysokých školách. Mnohé deti so zdravotným postihnutím sa však nevládzu samé pohybovať po školských chodbách, najesť sa, či ísť na toaletu. Preto treba urýchlene tento nezmyselný zákaz zrušiť a umožniť osobným asistentom pôsobiť aj v materských, základných a stredných školách,“ uviedla jednu z navrhovaných zmien Zuzana Zimenová.

Poslankyňa tiež upozorňuje, že v školách sú aj žiaci, ktorí potrebujú odbornú zdravotnú starostlivosť. V priebehu dňa im treba pichnúť inzulín, podať lieky, ošetriť ich v prípade náhlej zmeny stavu. Zimenová tvrdí, že to všetko dnes zabezpečujú rodičia, a to aj v prípade, že ich dieťa navštevuje špeciálnu školu. Učitelia nedisponujú nevyhnutnými kompetenciami na plnenie takýchto úloh. Zimenová preto vidí riešenie vo vytvorení novej pozície v školách, takzvanej školskej sestry. V rámci konzultácie s ministerstvom zdravotníctva sa už podarilo pripraviť aj návrh na jej kompetenčný profil. „Mala by sa venovať nielen žiakom so zdravotným znevýhodnením, ale zabezpečovať aj prevenciu a zdravotnú výchovu v škole“, vysvetlila prezidentka Komory sestier a pôrodných asistentiek Iveta Lazorová.

Učitelia by podľa Zimenovej privítali v školách okrem väčšieho počtu asistentov učiteľa aj pomoc takzvaných pomocných vychovávateľov. „Asistent učiteľa je často pedagóg s vysokoškolskou kvalifikáciou. Jeho úlohou je pomáhať učiteľovi žiakov vzdelávať. My však potrebujeme s deťmi pomôcť aj cez prestávky, v jedálni, či popoludní v školskom klube. Pomocný vychovávateľ by bol ideálnym pomocníkom aj v materskej škole,“ priblížila návrh na novú formu pomoci riaditeľka Špeciálnej základnej školy s materskou školou na Karpatskej ulici v Bratislave Ľubica Jägrová s tým, že pomocný vychovávateľ by mohol v školách pomáhať aj deťom so zdravotným znevýhodnením, ktoré svojho osobného asistenta nemajú, no asistenciu pri bežných činnostiach potrebujú.

O výbere vhodných foriem pomoci a ich prípadnej kombinácii by mali podľa Zimenovej rozhodovať školy na základe reálnych potrieb konkrétnych žiakov.

Zdroj: Spravodajstvo SITA

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte