Treba odvážny krok a zvýšiť platy skokom a plošne, tvrdí ISU

05.01.2017
Legislatíva

Ak sú v školách učitelia, ktorí nepodávajú dostatočný výkon, je to v prvom rade chyba riadenia a nastavenia systému, hovorí Branislav Kočan z Iniciatívy slovenských učiteľov.

Za súčasného stavu potrebujeme urobiť jeden odvážny krok vpred a zvýšiť platy učiteľov skokom a plošne. Potvrdzuje to porovnanie s ostatnými vysokoškolskými profesiami, ako aj porovnanie s okolitými štátmi z V4. Pre agentúru SITA to povedal Branislav Kočan z Iniciatívy slovenských učiteľov. Kočan pri otázke na diferenciáciu platov hovorí, že učitelia sa nikdy nebránili myšlienke diferenciácie podľa kvality vyučovania. "Žiaľ, doteraz nikto nepredstavil konkrétny návrh, ako by to malo v praxi vyzerať. Kvalitu vyučovania nejde len tak ľahko zmerať a zvážiť. Každý učiteľ je osobitý, používa iné metódy a postupy. Zároveň si treba uvedomiť, že ide o takzvaný výchovno-vzdelávací proces, kde odovzdávanie poznatkov a vedomostí je rovnako dôležité ako výchova a celkový rozvoj osobnosti žiaka," hovorí Kočan. Pri otázke, či si zaslúži učiteľ informatiky rovnaký plat ako učiteľ výtvarnej výchovy, tvrdí, že práca učiteľa informatiky je rovnako náročná ako práca učiteľky výtvarnej výchovy alebo angličtiny. "Podstatné je, aby to bola skutočná osobnosť a vedela pracovať so žiakmi. Ak sú na školách učitelia, ktorí nepodávajú dostatočný výkon, je to v prvom rade chyba riadenia a nastavenia systému," dodal Kočan. Iniciatíva slovenských učiteľov vládu od konca roku 2015 žiada, aby legislatívnymi opatreniami zabezpečila zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve o 140 eur. Od 1. januára 2017 následne žiadali ďalšie zvýšenie o 90 eur. Ďalšou požiadavkou je zvýšenie rozpočtov ministerstva školstva a ministerstva vnútra o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo vybavenosti škôl didaktickými prostriedkami. Poslednou požiadavkou je, aby vláda prijala novelu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch. Kočan hovorí, že všetky požiadavky považujú naďalej za opodstatnené a ak by ich formulovali dnes, nemenili by ich. "Iba ak by sme ich rozšírili o ďalšie akútne problémy, ktoré treba neodkladne riešiť. Škôlky, asistenti, učebnice, právo veta zriaďovateľov - je toho veľa. Čas neúprosne beží a nič sa nedeje. V priebehu štyroch rokov máme štvrtého ministra. Ani jeden neprišiel na ministerstvo s jasnou víziou a koncepciou potrebných zmien. Všetci ju vytvárajú za pochodu. Realizácia je v nedohľadne," dodal Kočan.

Zdroj: Spravodajstvo SITA

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte