Už aby sa ujalo adoptívne
Už aby sa ujalo adoptívne učenie aj u nás. Mnohé deti súčasný, zastaralý model unavuje, psychicky ničí, dostáva na okraj spoločnosti. Potláča jeho schopnosti, osobnosť.
S neustálym nárastom moderných technológií a ich používaním v školách sa stretávame čoraz častejšie. Niekedy ide len o technické vybavenie bez konkrétnych učebných obsahov alebo aj o multimediálne obsahy, ktoré nie sú prispôsobené jednotlivému žiakovi a chýba im kognitívny proces a didaktika. Rôzne softvéry a multimediálne obsahy nie sú využívané vôbec alebo sa z nich vyberú vhodné časti tak, aby ich učiteľ vôbec mohol hodnotne zapojiť do vyučovacieho procesu. Ako zabezpečiť, aby technické vybavenie a softvér boli skutočne komplexnou pomôckou? Ako docieliť, aby efektívne pomohli učiteľovi viesť vyučovací proces? A čo robiť, aby motivovali žiaka k lepším výkonom? Mohla by byť metóda adaptívneho učenia v spojení so softvérovým riešením tou správnou cestou?
Metóda adaptívneho učenia
Metóda adaptívneho učenia sa rozvinula v 80. rokoch predovšetkým v západnej Európe. Aj u nás sa začína o nej hovoriť, a to čoraz častejšie, keďže prináša hneď niekoľko benefitov, a to nielen pre učiteľa, ale aj pre žiaka.
Adaptívne učenie
Aby bolo učenie považované za adaptívne, musí spĺňať:
V porovnaní s tradičným učením, či už s použitím moderných technológií, alebo bez nich, môžeme vidieť niekoľko významných rozdielov.
Tradičné učenie
Pri tradičnom učení to funguje takto:
Každému žiakovi je predkladaný rovnaký obsah bez ohľadu na jeho vzdelávacie potreby. Vo veľkej nevýhode sú tak hlavne nadaní a slabší žiaci. Manažment triedy je veľmi náročný vzhľadom na počet detí na učiteľa a ich často veľké rozdiely v možnostiach a schopnostiach. Interakcie medzi jednotlivými žiakmi málokedy zabezpečujú ďalšie napredovanie jednotlivého žiaka a celej triedy. Žiak musí po splnení úlohy čakať na spätnú väzbu od učiteľa. Testy a úlohy neznamenajú pre žiaka napredovanie, ale skôr stres a demotiváciu. Tradičné učenie málokedy naučí žiaka, ako sa učiť. A to je práve dôležité nielen pre daný predmet, ročník, zvládnutie danej školy, ale aj pre celý jeho život.
Výhody adaptívneho učenia vo vyučovacom procese v rámci inklúzie
Ako je možné, že adaptívne učenie dokáže spĺňať všetky tieto kritériá?
Adaptívne učenie vie, ako sa jednotlivý žiak učí, ako sa učia iní žiaci a na základe týchto skúseností mu ponúka úlohy prispôsobené tak, aby sa naučil. |
Pri adaptívnom učení je nevyhnutné nejaké médium, softvér, ktorý všetky dáta spracováva tak, aby boli ciele adaptívneho učenia permanentne napĺňané. |
To, samozrejme, nevylučuje použitie klasických pomôcok, ako sú učebnice, pracovné zošity alebo jednoducho papier a pero.
Softvér na uplatnenie adaptívneho učenia
Na svetovom trhu je dostupných viacero softvérov umožňujúcich adaptívne učenie.
VEDOMAT, prvý slovenský softvér na adaptívne učenie, bol predstavený v júni 2017. Viac infomácií získate na www.vedomat.sk. |
Už aby sa ujalo adoptívne učenie aj u nás. Mnohé deti súčasný, zastaralý model unavuje, psychicky ničí, dostáva na okraj spoločnosti. Potláča jeho schopnosti, osobnosť.
Komentáre