Záznamy v triednej knihe

26.03.2013
Vzdelávanie a výchova

Triedna kniha je súčasťou pedagogickej dokumentácie a každá učiteľka materskej školy má povinnosť viesť pedagogickú dokumentáciu, teda aj triednu knihu. Aký je rozdiel medzi plánom výchovno-vzdelávacej činnosti a záznamami v triednej knihe?

Bez ohľadu na to, či sa v materskej škole uskutočňuje poldenná, alebo celodenná výchova a vzdelávanie, v každej triede materskej školy sa triedna kniha vedie na tlačive podľa vzoru schváleného a zverejneného ministerstvom školstva. Triednu knihu pravidelne vypisujú učiteľky vyučujúce v triede po ukončení výchovno-vzdelávacej činnosti v danej časti dňa (dopoludnia, odpoludnia).

Záznamy v triednej knihe majú významnú autoevalvačnú funkciu, pretože učiteľke poskytujú obraz o výsledku jej každodennej odbornej činnosti a slúžia ako doklad o vynaloženom pedagogickom úsilí, ako východisko pre ďalšiu výchovno-vzdelávaciu činnosť a – samozrejme – aj plánovaciu činnosť. Záznamy zároveň slúžia aj ako podklad pre vnútornú evalváciu vykonávanú riaditeľkou a vonkajšiu evalváciu vykonávanú školskými inšpektormi Štátnej školskej inšpekcie.

Rozdiel medzi plánom výchovno-vzdelávacej činnosti a záznamami v triednej knihe (aj keď ide o ich vzájomné prepojenie):
• plán je zámerom – vyjadruje, čo učiteľka s deťmi bude uskutočňovať, a záznamy v triednej knihe predstavujú realitu, čo s deťmi učiteľka v rámci dňa vykonala;
• plán pripravuje učiteľka vopred, záznamy do triednej knihy sa zapisujú po skončení výchovno-vzdelávacej činnosti v danej časti dňa;
• plán so záznamom v triednej knihe nemusí obsahovo presne korešpondovať v prípadoch, keď pôvodný plán (zámer) učiteľka rozvinula, obohatila, zmenila, napr. v dôsledku aktuálnych okolností, resp. na základe výsledkov evalvácie.

Stiahnite si ukážku záznamu v triednej knihe >>

 

Viac sa dozviete v publikácii Materská škola a jej riadenie.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte