Vzdušný zámok - edukačná aktivita

28.05.2012
Vzdelávanie a výchova

V ponúkanej edukačnej aktivite Vzdušný zámok, určenej pre deti vo veku od 3 do 6 rokov, sa budeme venovať téme Neživá príroda – oheň, voda, zem, vzduch.

Ciele edukačnej aktivity:
- poznať, rozlíšiť a určiť na základe priameho alebo sprostredkovaného pozorovania,
- niektoré zložky neživej prírody,
- poznávať časti neživej prírody,
- rozlišovať živly — oheň, voda, zem, vzduch,
- vedieť, že súčasťou vzduchu je kyslík, ktorý potrebujeme na dýchanie,
- vedieť, že vzduch je plynná látka,
- poznávať a objavovať vlastnosti niektorých plynných látok v praktickej činnosti,
- vedieť, že existuje viac druhov plynných látok, niektoré sú pri nesprávnej manipulácii nebezpečné,
- konkretizovať príčiny možného nebezpečenstva.

Pomôcky:
- balóniky,
- mikroténové vrecko,
- gumená rukavica,
- obrázkový materiál k téme, ktorý dotvára prostredie kráľovského zámku – sú to obrazy na stenách (môžete ich rozvešať – kráľ hneď v úvode aktivity vytvorí ilúziu komnaty),
- malý prenosný plynový varič – názorná ukážka počas rozprávky.

Postup:
1. Vitajte v mojom kráľovstve, toto je môj krásny zámok. Tu sú dvere… (deti vojdú do kráľovskej komnaty, usadia sa). Dobre sa pozrite okolo seba a povedzte mi, čo vidíte? Tu, tu aj tu (učiteľka ukazuje okolo seba). Toto je môj zámok:
- Čo sa nachádza všade okolo nás a nie je to vidieť? Povedzte, deti, či to aspoň vy viete. (Deti odpovedajú: vzduch.)
- Toto je môj vzdušný zámok.
- Ako vyzerá vzduch? Môžeme ho vidieť? Existuje, keď ho nemôžeme vidieť?

2. Učiteľka vyberie 2 deti — pomocníkov, ktorí pomôžu rozriešiť túto záhadu.
- Milí pomocníci, kým pripravíme výzdobu na oslavu pre našu princeznú, potrebujem vašu pomoc. Musíme zistiť, či existuje vzduch. Nafúkajte, prosím, tieto balóniky (nafúkané balóny zaviažem a vrátim radcom).
- Aké sú tie balóniky? (Napr. zelené, ľahké.) Prečo sú ľahké? Čo je v nich? Dajú sa stlačiť? Aký majú tvar? Pozrite sa okolo seba… mohol by mať aj vzduch nejaký tvar? Aký? Podľa čoho? (Nafúkame balóniky iných tvarov, rôznych veľkosti, mikroténové vrecúško a pod.)
- Tak, ako vidíte, moja ríša je veľká a nekonečná. Bývam tu s tou najzvedavejšou princeznou na svete. Je veľmi múdra a stále by chcela niečo nové vedieť. Rozhodla sa, že si vezme za manžela len takého princa, ktorý ju presvedčí, že je najdôležitejší na svete, len neviem, či si vyberie toho správneho pytača. Táto úloha už veľa princov — pytačov odradila. Prvý princ, ktorý sa uchádzal o jej ruku, ju chcel zaraz presvedčiť, že je pre ňu ten pravý, a preto predstúpil pred princeznú: „Som princ Plyn Zemný. Pomáham ľuďom, ako viem.“ (Vie niekto, aká je vzduch látka? Plynná. Čo je to plyn? Aký je? Na čo sa používa? Je užitočný? – Plyn v zapaľovači, v aute, plynový sporák, kúrenie.) Druhý princ – Kyslík bol skromnejší a povedal: „Veľká je vzdušná ríša a veľká je aj tvoja pomoc, princ Plyn Zemný, avšak…“ (Čo myslíte, deti? Môže byť plyn aj škodlivý alebo nebezpečný? Kedy? Prečo? Môžu sa s plynom hrať aj deti? Je plyn cítiť? Je horľavý? – Zapaľovač. Ak máme k dispozícii prenosný plynový varič, použijeme ho ako názornú ukážku. Čo sa môže stať, keď oheň zhasne a plyn uniká? Ako by mohol lekár liečiť otravu plynom? – Otvoriť okno, čistý vzduch, kyslík. Čo je to kyslík? Na čo ho potrebujeme? Môžeme žiť bez kyslíka?)
- Čo myslíte, deti, ktorý princ je pre princeznú najdôležitejší na svete? Prečo?

Tipy:
- Deti môžeme zapájať do dramatizácie na základe vyzvania — určenie prvého a druhého princa.
- Na jednotlivé otázky odpovedá len dieťa, ktoré učiteľka vyvolá.
- Aktivizujeme čo najviac detí.
- Po skončení rozprávky dáme deťom kontrolné otázky, či textu porozumeli.

Záverečná fáza:
- Deťom položíme kontrolné otázky na porozumenie: Koľko mala princezná pytačov? Ako sa volali princovia? Aké mal kráľovstvo Plyn Zemný? Ako pomáhal ľuďom?
- Rozhovorom o rozprávke zistíme porozumenie jej obsahu.
- Zopakujeme si význam kyslíka pre život ľudí, význam a využitie zemného plynu, ale aj možné nebezpečenstvo pri nesprávnej manipulácii s ním.
- Vedomosti detí overíme prostredníctvom pracovného listu Kyslík a zemný plyn.
- Celú aktivitu vyhodnotíme.
 

Viac aktivít nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte