Vianočné zvyky

12.12.2011
Vzdelávanie a výchova

Spríjemnite si predvianočný čas v materskej škole edukačnou aktivitou a priblížte deťom a rodičom tradície Vianoc.

Prostredníctvom témy Vianočné zvyky budete napĺňať tieto výchovné štandardy:
- hudobno-dramaticky stvárniť textovú časť hry,
- aktívne sa zapojiť do prípravy osláv sviatkov (vrátane udržiavania ľudových tradícií),
- vedieť privítať návštevu, rozvíjať kladné emócie.

 

Edukačná aktivita pre 3- až 6-ročné deti: Vianočné pásmo v materskej škole

Ciele edukačnej aktivity: Pomôcky:
- vyjadrovať priateľské city, - prskavky, vianočný stromček,
- komunikovať primeraným spôsobom, vyslovovať všetky hlásky, - kulisy – domy a stromy z papiera ozdobené vatou (imitácia snehu),
- spolupracovať v skupine, - obleky zvieratiek,
- orientovať sa v priestore, - triangel, klavír, nahrávky na CD,
- uplatniť v improvizácii pohybové schopnosti, - jazierko z modrej látky, vozík, betlehem,
- spievať s hlasovou oporou učiteľky a s hudobným nástrojom, - snehuliak z pokrčeného papiera vo veľkosti detí,
- obdarovať niekoho. - medovníčky a darčeky.

 

Postup:
Deti si vopred pripravia kulisy, medovníčky, masky zvieratiek, betlehem a darčeky pre rodičov. Téma Vianoc je bohatá na rôzne edukačné činnosti. Ich výsledkom je vianočný program pre rodičov a deti z materskej školy. Každé dieťa privíta svojho rodiča a usadí ho. Učiteľka si pripraví príhovor.

1. časť – „Hry detí na dvore“

1. Miestnosť je pripravená tak, aby predstavovala malú zasneženú dedinku so snehuliakom na dvore, s osvetleným oknom do domu, cez ktoré vidieť vianočný stromček, pri ňom betlehem a malú maštaľ so zvieratkami. Deti spolu s učiteľkou veselo spievajú a hrajú sa so snehovými vločkami (na melódiu piesne „Pec nám spadla“):

„Trala, lala, lalala, lalala,
zimná slávnosť sa začala, začala,
pod jagavou hviezdičkou, hviezdičkou,
začala sa pesničkou, pesničkou.“

2. Niektoré z detí veselo a nahlas recituje báseň „Snehová vločka“ (autor neznámy), pričom pohybom znázorňuje padanie snehovej vločky. Ostatné deti sedia v kruhu a počúvajú:

„Vidím padať prvú vločku,
skočila mi na čiapočku.
Druhá vločka, to som rád,
prihupla mi na kabát.
Tretia, celá v bielom tričku,
vletela mi na čižmičku.“

Deti spolu: „Počuj, sniežik! Už to stačí! Už je z neho snehuliačik.“ (veselý smiech) Dieťa zvolá: „Zahrajme sa s ním!“

3. Deti sa postavia do kruhu. Uprostred stojí snehuliak. V pozadí zaznievajú úvodné tóny piesne „Snehuliak“ (Piesne, hry a riekanky, str. 290). Deti spievajú pieseň a zároveň stvárňujú jej text (v závere piesne deti zatlieskajú):

„Poznáte ho iste mnohí, jedna guľa,
to sú nohy, druhá guľa, to je driek,
tu máš metlu, nerob priek.
Tretia guľa, to je hlava,
na hrniec si pozor dávaj!
Fajku cmúľaj, veru tak,
pekný je ten snehuliak.“ (potlesk)

2. časť – „Vianoce pri stromčeku“, 3. časť – „Vinšovníci“


Tipy:

Toto stretnutie je vyvrcholením dvojtýždňových výchovno-vzdelávacích činností zameraných na prípravu vianočných sviatkov (tvorivé dielne, pečenie medovníkov, príprava ozdôb, darčekov, kulís a oblečenia, nácvik vianočných kolied, piesní a vinšov). Navrhovaný obsah pásma je len jednou z možností, ako priblížiť deťom tradície Vianoc.

Záverečná fáza:
Učiteľka poďakuje rodičom za účasť, popraje im šťastné sviatky a pohostí ich medovníkmi, ktoré upiekla spolu s deťmi v materskej škole počas tvorivých dielní.

Ďalšie nápadité edukačné aktivity nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte