Úloha triednických hodín v procese výchovy

03.10.2011
Vzdelávanie a výchova

Trieda je model veľkej „rodiny v škole“. V procese výchovy a vzdelávania je budovanie triedneho kolektívu a vzťahov medzi žiakmi veľmi dôležité. Pre triedneho učiteľa to nie je len práca, ale aj jeho poslanie.

Triednické hodiny poskytujú triednemu učiteľovi jedinečnú príležitosť spoznať svojich žiakov bližšie a je to aj možnosť, ako si získať ich dôveru. Prvým predpokladom je neohrozené prostredie. Každý žiak by mal mať pocit istoty a spolupatričnosti. Dôvera, ktorú dieťa získa, sa potom prenesie aj do ostatných hodín v rámci vyučovania. Nadobudne pocit, že do školy chce chodiť, a nie, že tam musí chodiť.

Čo by malo tvoriť obsah triednických hodín?

Záleží na triednom učiteľovi a na atmosfére triedy, aké prvky výchovy je potrebné v triede posilniť alebo akú životnú zručnosť sa rozhodol u žiakov rozvíjať. Podmienkou je poznanie sociálnych vzťahov, ktoré v triede fungujú.

Triedy ako celok sa prejavujú podľa toho, aké typy žiakov sa v kolektíve vyskytujú. Môže ísť o triedu komunikatívnu a výraznú, pretože prevažujú jedinci s týmito vlastnosťami, ale naopak o triedu menej aktívnu alebo triedu s množstvom výchovných problémov. Charakter triedy je určený tým, z akého sociálneho prostredia deti prichádzajú alebo v akej oblasti regiónu sa škola nachádza.

Nie je možné ponúknuť univerzálny návod, pretože každá trieda je iná a jedinečná. Učiteľ by mal na základe vlastného pozorovania zistiť, čo jeho žiaci potrebujú a ako im pomôcť prekonávať ťažkosti v rámci vzťahov v triednom kolektíve.

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte