Škola je pre prváka životnou zmenou

06.09.2011
Vzdelávanie a výchova

Pre viac ako 57–tisíc prvákov sa začala v týchto dňoch veľká životná zmena. Napriek tomu, že sa väčšina z nich do školy teší, je to pre nich stresujúca udalosť. Ocitli sa v novom a neznámom prostredí a aj keď sa do školy pripravujú už dlho pred septembrom, prvé dni sú pre nich výnimočné.

Prestup z uzatvorenejšieho prostredia rodiny do väčšieho kolektívu v škole býva podľa psychológov, považovaný za jedno z rizikových období v živote dieťaťa. Často pritom nie je problém v dieťati, ale v rodičoch, ktorí v obave, ako ich dieťa uspeje v kolektíve, stres na dieťa prenesú. Prvá trieda pritom zásadným spôsobom ovplyvňuje postoj dieťaťa k celému budúcemu štúdiu. „Pre dieťa je nástup do školy významným a nezabudnuteľným zážitkom, ktorý môže do vysokej miery ovplyvniť aj rodič. Veľmi dôležitý je pozitívny prístup k prechodu z materskej do základnej školy,“ hovorí Marcel Kubinský, riaditeľ Súkromného centra špeciálno–pedagogického poradenstva Vysoké Tatry. „Obrovskou chybou je, ak rodičia deti strašia a vyhrážajú sa im: Veď počkaj, v škole ťa naučia poriadku! a podobne. Ak to rodičia zažili na vlastnej koži, nemusia chybu ich rodičov opakovať, veď ich dieťa si nezaslúži, aby išlo do školy so stresom a obavami o svoju budúcnosť.“

Rodič by mal najmä v prvých rokoch venovať zvýšenú pozornosť domácej príprave dieťaťa a mal by sa intenzívne zaujímať o dianie v škole. Len tak sa mu podarí vzbudiť u dieťaťa skutočný záujem o učenie a o prijímanie nových informácií. Bez toho, aby s dieťaťom doma písal domáce úlohy, sa dieťa nenaučí samostatnosti a nebude schopné samo sa učiť veľmi dlho. Pre dieťa je navyše, najmä na prvom stupni, pedagóg skutočnou autoritou, ktorá ho veľa naučí. Preto by rodič nemal znevažovať prácu pedagóga a podrývať jeho autoritu kritizovaním jeho práce doma pri prvej nevyjasnenej situácii, prípadne pri sťažnosti dieťaťa.

Napriek snahe rodičov a učiteľov sa však môže stať, že dieťa adaptáciu na školské prostredie nezvláda. Upozorniť na to môžu zmeny v jeho správaní, nočné mory, bolesť hlavy, brucha, zvracanie a podobne. V takých prípadoch je dobré obrátiť sa na školského psychológa. Niekedy môže problém vzniknúť aj preto, lebo rodičia pošlú do školy ešte nevyzreté dieťa. Dieťa, ktoré je pripravené na školskú dochádzku, by malo pri hre vydržať približne 20 minút, začatú prácu alebo hru vždy dokončí, na nové prostredie si zvyká bez väčších problémov, hrá sa s deťmi, v jeho správaní sa neprejavujú zlozvyky, ako napríklad cmúľanie si prstov, žmurkanie, obhrýzanie nechtov a podobne. Ak to nedokáže, je lepšie školskú dochádzku o rok odložiť. Zbytočným problémom sa tak vyhnú rodičia, ale najmä deti.

Zdroj: SITA (PRAVDA)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte