Reakcia ministra školstva Juraja Draxlera na dnešný štrajk učiteľov

05.11.2015
Prevádzka školy

Bratislavskí učitelia organizujú dnes pre Úradom vlády SR podujatie s názvom Zraz dlhých nosov, ktorým chcú vyjadriť svoju nespokojnosť so súčasnou situáciou v školstve a postavením učiteľa.

„Do slovenského školstva musí ísť viac peňazí, s tým určite súhlasím. Hlavnou politickou garanciou musí byť programové vyhlásenie vlády, ktorá vzíde z volieb na začiatku budúceho roku a ktoré podľa mňa musí obsahovať aj číselný záväzok navyšovania financií v školstve. Na druhej strane garanciou zvyšovania kvality školstva musia byť aj funkčné stavovské organizácie, ktoré bude rešpektovať verejnosť a ktoré budú silným partnerom ministerstvu školstva. Obávam sa, či existencia rôznych krátkodobých iniciatív, ktoré fungujú skôr pre mediálny efekt, nie je v tomto ohľade aj kontraproduktívna, pretože v konečnom dôsledku oslabuje dlhodobý záujem verejnosti. Zvlášť, ak sú požiadavky nereálne, či protichodné. Napríklad zlepšenie materiálneho vybavenia škôl v priebehu jedného roka v objeme 400 miliónov eur si len ťažko predstaviť už z hľadiska verejného obstarávania, ani nehovorím o nastavení kritérií pre takýto program tak, aby bol férový a napríklad neznevýhodnil školy, ktoré si v minulosti poctivo pripravili projekty a zabojovali o peniaze a zrazu nebudú dostávať nič, pretože podľa iniciátorov výzvy proste patria medzi tie lepšie vybavené. Podobne je ťažké pochopiť, ako môže iniciatíva jedným dychom kritizovať systém kontinuálneho vzdelávania – ktorý naozaj treba zmeniť – a zároveň trvať na doživotnom zachovaní kreditov získaných v tomto podľa nich zlom systéme.“

Pozitíva v školstve, ktoré sa udiali počas pôsobenia Juraja Draxlera na poste ministra školstva, vedy, výskumu a športu od jeho nástupu do funkcie:

V oblasti predprimárneho vzdelávania, okrem prijatia inovovaných štátnych vzdelávacích programov, ministerstvo pripravilo dve výzvy na rozšírenie kapacít materských škôl, vďaka ktorým bude umiestnených takmer 5 200 detí, prácu získa takmer 500 učiteliek v 200 problematických obciach a mestách, ktoré boli úspešnými žiadateľmi. Ministerstvo taktiež prijalo inovované štátne vzdelávacie programy pre základné školygymnáziá.

Ministerstvo začalo aktívne riešiť kritické oblasti kapacít základných škôl, kedy žiaci často chodili do školy v dvojzmennej prevádzke. V 27 obciach po celom Slovensku sa tento problém začal riešiť výstavbou modulových základných škôl.

V aktívnej spolupráci so všetkými zamestnávateľskými zväzmi bol pripravený prelomový zákon o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorý zavedením tzv. duálneho vzdelávania bude flexibilne reagovať na požiadavky trhu práce a zamestnávateľov.

Jarný legislatívny balík, ktorý upravil celý rad náležitostí školskej praxe, vychádzal najmä z požiadaviek stavovských organizácií a potrieb rodičov.

Ministerstvo ďalej v spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR zastavilo prázdninové prepúšťanie učiteľov.

Ministerstvo predložilo na rokovanie Národnej rady SR nový komplexný zákon o športe, ktorý svojím rozsahom prinesie zásadné zmeny do fungovania a financovania športu ako celku.

Prvýkrát po mnohých rokoch na základe vyjadrení stavovských organizácií nechýbali na školách na začiatku školského roku učebnice. Výnimky sa týkali len druhých dielov učebníc, prípadne učebníc výtvarnej výchovy.

Odstránená bola dlhoročná prax nákupov učebníc cudzieho jazyka rodičmi, kedy napríklad anglický jazyk pre prvý stupeň ZŠ je plne pokrytý príspevkom, ktorý ministerstvo posiela na školy. Zásadnou zmenou v učebnicovej politike je spustenie nového edičného portálu.

Za pôsobenia ministra Draxlera sa zrýchlil proces digitalizácie jednotlivých vzdelávacích programov a paralelne v spolupráci s Úradom vlády SR sa nám podarilo zapojiť školy v piatich okresoch k dedikovanej optickej sieti, ktorá umožňuje prístup k digitálnemu edukačnému obsahu s takmer neobmedzenou rýchlosťou.

Spustenie rezortného informačného systému môžeme chápať ako prelomový krok, ktorým sa vytvárajú centrálne registre rezortu školstva, ktoré budú pravidelne aktualizované a výstupy z nich budú využívané mnohými užívateľmi pre plánovanie, financovanie a iné manažérske procesy.

V oblasti zefektívnenia verejnej správy v školstve, ministerstvo svojím debyrokratizačným balíčkom znižuje administratívnu záťaž pedagógov. Podniknutý bol prvý krok k modernizácii školského stravovania vydaním výrazne modernizovaných receptov a nadviazaním diskusií s Ministerstvom zdravotníctva SR o usmerneniach pre školy pri ponuke jedál v školských jedálňach.

Ministerstvo aktívne vychádza v ústrety národnostnému školstvu – je schválený a od januára 2016 bude spustený pilotný projekt výučby slovenského jazyka ako druhého jazyka, ktorý požadovali najmä pedagógovia zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským.

Spustené boli taktiež zmeny vo vysokom školstve sprísnenou akreditačnou politikou. Stabilizácia vedeckého prostredia ako jedna z priorít vlády sa prejavila v historicky prvej trojročnej zmluve o financovaní medzi Slovensku akadémiou vied a štátom, zastúpeným Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR a Ministerstvom financií SR.

Zdroj: skolskyservis.sk

→ všetky správy

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte