Rast platov učiteľov je pre mňa kľúčový

05.09.2011
Vzdelávanie a výchova

Minister školstva Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS) priznáva ďalšie problémy s učebnicami. Dúfa však, že tento rok ich príde do škôl okolo dvadsať. Peniaze na nákup kníh chce radšej presunúť na školy. Budúci rok to skúsi s gymnáziami. Tvrdí, že protesty učiteľov za vyššie platy u neho neprejdu.

Čo odkazujete deťom a učiteľom na začiatku školského roka?
Poviem im, čo chystáme v budúcom roku a čo chystáme dlhodobo. Poviem im, že podľa analýzy firmy McKinsey, ktorá porovnávala kvalitu základných škôl, nikto nerobí kvalitnejšie základné školy za menej peňazí ako my. To však neznamená, že sa nemáme ďalej snažiť, pretože všetci vieme, že Slovensko nemá prírodné bohatstvo a musíme sa spoliehať na vzdelaných ľudí a dobre riadenú krajinu.

Deti aj učitelia však budú opäť zápasiť s nedostatkom učebníc. Ako je možné, že ani za štyri roky sa ministerstvu nepodarilo tento problém vyriešiť?
V minulosti sa osobitne súťažilo o to, kto bude autor učebnice a kto jej vydavateľ, následne sa zmluva s autorom postúpila vydavateľstvu. Ministerstvo má teraz množstvo zmlúv s vydavateľstvami, ktorým autori nedodali učebnicu a nemôžeme ich za to ani sankcionovať. Toto je blok, ktorým sa snažíme prehrýzť už rok. Snažili sme sa rôznymi spôsobmi, apelovali sme na vydavateľstvá, vytvárali sme tlak, ale úspech je len čiastočný. Predvlani nebola do konca septembra na školách ani jedna reformná učebnica, vlani bola jedna a my dúfame, že tento rok ich bude okolo dvadsať.

Kedy bude učebníc dosť?
Systém sme zmenili, aby sa to neopakovalo. Spojili sme obstarávanie autora učebníc aj vydavateľa a vo všetkých nových zmluvách je sankčný mechanizmus – ak sa učebnica nedodá včas, obrátime sa na niekoho iného. Ale tie pôvodné zmluvy nevieme vypovedať, a to je problém.

Otvorenie trhu s učebnicami je jeden z bodov vášho programu. Prečo jednoducho nevypíšete na chýbajúcu učebnicu novú súťaž?
To sme tiež zvažovali, ale čo potom, keď príde na trh pôvodná učebnica? Dve učebnice na predmet je jednoducho drahé riešenie, to si rezort nemôže dovoliť.

Vydavateľstvo, ktoré príde s učebnicou neskôr, bude mať smolu, pretože na školách už bude konkurenčná učebnica...
Ak nás pôvodný autor a vydavateľ požiada o plnenie, podľa zmluvy by sme jeho oneskorenú učebnicu museli distribuovať na celé Slovensko. Ak by išlo o niekoľko učebníc, dalo by sa to finančne zvládnuť. Tých zmlúv však málo nie je, takže by to bolo drahé riešenie.

Koľko je takých zmlúv, ktoré nie sú vypovedateľné?
Všetky reformné.

Teda sa môže stať, že aj o päť rokov bude chýbať učebnica na predmet krytý nevypovedateľnou zmluvou?
Môžeme ešte investovať do právnikov a napadnúť zmluvy z pohľadu dobrých mravov. Ak autor mešká pol roka, dá sa to akceptovať, ale už sa dostávame do momentu, keď je toto meškanie v rozpore s duchom zmluvy a v takom prípade by sa mala dať vypovedať aj nevypovedateľná zmluva. Uvažujeme aj o tom, že by sme zosynchronizovali niektoré predmety – biológiu, fyziku, chémiu – s českými a slovenské vydavateľstvá by potom mohli vyvážať učebnice do Česka a české na Slovensko. Preklad je otázka niekoľkých týždňov, momentálne túto možnosť posudzuje pracovná komisia. Dlhodobejšie riešenie je, že chceme otvárať trh s učebnicami a prostriedky na nákup učebníc by sme presúvali na školy. Budúci rok to chceme skúsiť s gymnáziami.

Obracajú sa na vás školy, aby ste im preplatili náklady na kopírovanie učebných materiálov, ktoré učitelia využívajú namiesto chýbajúcich učebníc?
Hovoria nám to, zatiaľ sa na nás neobracajú. A sme im za to vďační, zaslúžia si za to naše poďakovanie, pretože sú v ťažkej situácii, ktorú si nespôsobili samy.

V tejto situácii obstarávate aj digitálnu učebnicu Planéta vedomostí, ktorá vyvolala búrlivú diskusiu vzhľadom na spôsob obstarávania bez súťaže, cenu 6 až 12 miliónov eur a plošný nákup pre všetky školy. Rozhodli ste už o kúpe?
Rozhodnuté je, že budeme podporovať širšie využitie digitálnych učebných materiálov. Pokiaľ ide o Planétu vedomostí, prebiehajú intenzívne rokovania, štátny tajomník a vedúci služobného úradu sa snažia vyjednať cenu a spôsob odstránenia chýb. Všetko je otvorené.

Prečo nevyhlásite na nákup učebnice verejnú súťaž?
Ide o príliš veľký projekt a investíciu. Je to akoby sme chceli, aby nám niekto postavil dom, povedali by sme firmám postavte nám domy a my si potom vyberieme jeden a tie ostatné môžete zbúrať. Na takej súťaži by sa nikto nezúčastnil. Tak sme išli cestou rokovacieho konania, o ktorom sme informovali verejnosť, pozreli sme si všetko, čo bolo na trhu, množstvo produktov, a žiaden nebol porovnateľný s Planétou vedomostí.

Prečo ste jednoducho nevyhlásili súťaž? Výsledok by bol rovnaký a rozptýlili by ste podozrenia.
Nerozptýlili. Tí istí slušní ľudia, ktorí sa ma pýtajú toto isté, by sa ma pýtali, prečo sa hráte na súťaž, keď to môže dodať iba jedna firma? Ale vyhlásil som viackrát – keď sa prihlási iná firma, budeme aj s nimi rokovať.

Prečo nedáte peniaze školám, aby sa samy rozhodli, akej digitálnej učebnici dajú prednosť?
Myslím si, že to je dobrá alternatíva – uvažovali sme, že by sme rozhodnutie prenechali na školy, dali by sme im dotáciu a mohli by si kúpiť softvér podľa vlastného výberu. Na webovej stránke zborovna.sk vznikne denne 200 – 300 nových, menších aj väčších učebných materiálov. Táto cesta sa nám však zdá rizikovejšia. Nevieme, koľko škôl by si nakúpilo dostatočne kvalitné materiály a podľa štúdie firmy McKinsey sa celková úroveň školstva riadi najslabším ohnivkom reťaze. Rokovania o Planéte sú však otvorené, ak sa nedohodneme, je to druhá alternatíva v poradí.

Učitelia ohlásili na začiatok školského roka štrajk, nepáči sa im, ako je ohodnotená ich práca. Budete s nimi rokovať?
Ministerstvo financií navrhlo rozpočet, ktorý znamená také zmeny v platoch, ktoré situácia umožňuje, dokonca si myslím, že na hornej hranici možností. Je tam plošné zvýšenie platov pedagógov o 1,9 percenta, je tam 6-percentný príplatok pre začínajúcich učiteľov, chceme zvýšiť platy skúsených učiteľov v 11. a 12. triede. Som presvedčený, že v úspešných krajinách je cesta hľadania optimálnych riešení diskusia a polemika. O rozpočte by sa nemalo rozhodovať cestou demonštrácií a transparentov. Hoci je to legitímna cesta, ľahko sa môže stať, že zajtra to isté urobí ďalšia skupina obyvateľov a ďalšia... Krajiny, ktoré takto rozhodujú o rozdelení verejných financií, určite nie sú úspešné. Skok o 20 percent ročne, je mi ľúto, ale nie je možný.

Máte pred sebou veľa legislatívnych zámerov v oblasti vysokých škôl, regionálneho školstva aj športu. Keby ste mali uviesť tri veci, kvôli ktorým by ste odstúpili, ak by v parlamente neprešli, ktoré by to boli?
Vytváranie motivácií vysokých škôl na zvyšovanie kvality zahŕňa viacero krokov. Ak by neprešli dvatri, dá sa to prežiť. Ak by ich mal byť vyšší počet, bolo by to veľmi zlé. Bude to znieť populisticky, ale jednou z kľúčových vecí je zvýšenie platov učiteľov. Napriek tomu, že viem, aká je ekonomická situácia na Slovensku, aké drahé je zadlžovanie sa, keď jeden zlý signál znamená stovky miliónov eur navyše na správu dlhu... Napriek tomu – ak by nemalo dôjsť k zvýšeniu platov v konkrétnych fázach kariéry učiteľov, bola by to osudová vec. Prehĺbenie dlhovej krízy však môže tento zámer legitímne ohroziť. Ďalšou z kľúčových vecí je znižovanie informačnej nerovnosti vo všetkých oblastiach školstva – teda zverejňovanie informácií o platoch a nezamestnanosti absolventov vysokých škôl, stredných odborných škôl. Veľmi zlé by tiež bolo, ak by sa nám nepodarilo presadiť kroky spojené s posilnením autonómie škôl a pohybovými aktivitami detí.

Zdroj: SITA (Hospodárske noviny)

 

Pozývame vás na bezplatné školenie Interaktívna kniha - vzorová hodina.

 

 


Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte