Práca s triednym kolektívom

01.03.2011
Škola a rodina

Vo vzťahu k problémom v sociálnej atmosfére triedy sa
postupuje od preskúmania všetkých zložiek k riešeniu
problému.

Postupné kroky sú takéto:

Pozorovanie v triede. Počas vyučovania učiteľ sleduje, ako žiaci medzi sebou komunikujú, aká je v triede atmosféra, ako sú nastavené a dodržiavané hranice medzi vhodným a nevhodným správaním, kto hranice prekračuje, ako na to reagujú ostatní žiaci a mnohé ďalšie situácie v triede.

Sociometria ako forma diagnostiky sociálnych vzťahov, skupinovej dynamiky v triede, jednotlivých pozícií žiakov v kolektíve (hviezda, vodca, jadro triedy, čierna ovca, outsider).

Rozbor výsledkov sociometrie s dôrazom na zdroje a formy nežiaducich javov a komunikácie, zamerať sa rovnako aj na pozitívne javy v triede.

Poradenstvo o zvyšovaní sociálnej a pedagogickej kompetencie pre učiteľa. Podľa konkrétnych výsledkov vyzerá aj poradenstvo pre učiteľa. Príkladom je časté vnímanie učiteľa žiakmi ako zaujatého, nakloneného na jednu stranu sporu. Vtedy je obsahom poradenstva otvorené komunikovanie učiteľa so žiakmi.

Vypracovanie zmeny. Pri výrazne nežiaducich prejavoch, napr. šikanovanie, sa vyžaduje premyslená stratégia konania. Je potrebné naštudovať si správnu stratégiu alebo požiadať o spoluprácu skúseného kolegu/školského psychológa, aby sa v tomto smere urobili správne kroky.

Skupinová práca s triedou s programom rozvíjania priaznivej priateľskej atmosféry v triede, s programom sociálnych zručností žiakov, efektívneho riešenia problémov, sebapoznávania a poznávania iných (hranie rolí, nácvik vhodného správania v modelových situáciách, relaxačné techniky).

Skupinové hry ako aktivity na vylepšenie sociálnej atmosféry a klímy v triednom kolektíve tvoria prostriedok na prácu s celou triedou.

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte