Potešíme veveričku - edukačná aktivita

24.09.2013
Vzdelávanie a výchova

Edukačná aktivita Potešíme veveričku je určená deťom vo veku 3 – 4 roky. Jej cieľom je naučiť deti rozlišovať pojem dlhý — krátky, porovnávať vzdialenosť či ukladať materiál vedľa seba — zľava doprava.

Ciele edukačnej aktivity:

  • uplatňovať zručnosť, jemnú motoriku, vizuomotoriku,
  • rozlišovať pojem dlhý — krátky, porovnávať vzdialenosť,
  • pracovať presne,
  • ukladať materiál vedľa seba — zľava doprava,
  • poznať rôzne netradičné materiály — pomôcky, ich vlastnosti,
  • rozvíjať kamarátske vzťahy, pomoc kamarátovi,
  • rozvíjať prejavy empatie — súcit, urobiť niekomu radosť (návštevou).

 

Pomôcky:
kamienky, škrupinky, listy, gaštany, kolieska z kartónu,
• na veľkom formáte baliaceho papiera nakreslený zajko Pobehajko, cestička a domček, zvieratká — medveď, veverička, ježko, sova, cestičky rôznych dĺžok,
• prostredie triedy upravené ako les — stromy, zvieratká.

Postup:
1. Motivácia: Zajko Pobehajko ide na návštevu ku kamarátom. Učiteľka posadí deti do kruhu, motivuje ich krátkym príbehom o veveričke, ktorá skočila zo stromu rovno na sklenenú fľašu, ktorú nechali neporiadni návštevníci lesa v tráve, a poranila si labku. Jej kamarát zajko Pobehajko ju ide potešiť svojou návštevou a zároveň ponavštevuje i ostatných kamarátov žijúcich v lese:
Hopká zajko po cestičke,
na návštevu k veveričke.
Ťapky, ťapky, ťapky, pofúkať jej labky.
(Iveta Kapustíková)

2. My budeme teraz zajkovia Pobehajkovia a pôjdeme navštíviť veveričku aj ostatných kamarátov, každý po inej cestičke — krátkej, dlhej, cestičky budú z kamienkov, škrupiniek, listov, gaštanov, koliesok z kartónu atď. Deti budú vykladať cestičku, ktorú nakreslila učiteľka, rôznymi prírodninami a odpadovým materiálom. Cestičku k medveďovi Peťovi vykladajú škrupinkami z orechov, k veveričke Aničke škrupinkami z pistácií, lieskovcami, k ježkovi Bežkovi listami, k sove Ive kolieskami z kartónu (každá skupinka detí si môže sama vybrať materiál na vykladanie cestičky). Obmena: Deti vykladajú cestičku z geometrických tvarov, pričom ich učiteľka pomenúva (deti nemusia), rozlišujú farby, priraďujú im správny názov — červená, žltá, modrá, zelená. Edukačnú aktivitu zrealizujem v lese, na environmentálnej  vychádzke, kde zvieratká umiestnime pod strom, do lístia, na strom — deti hľadajú a určujú krátku, dlhú
cestu, napr. krokujú… viac, menej.

Tip na pracovný list — veľký formát baliaceho papiera
Úlohou detí bude vyložiť cestičku k domčeku zvieratka prírodninami/geometrickými tvarmi. Učiteľka pripraví veľké „pracovné listy“, na ktorých bude vľavo nakreslený zajko, od neho smeruje cestička ( dlhá, krátka) ku zvieraciemu brlôžku so zvieratkom nasledovne:
• zajko — dlhá cesta (dieťa vykladá cestu škrupinami z orechov) — vpravo kopček a medveď v brlohu,
• zajko — krátka cesta (dieťa vykladá cestu pistáciami) — vpravo strom, v kmeni diera, z ktorej vykúka veverička,
• zajko — krátka kľukatá cesta (dieťa vykladá cestu listami) — vpravo lístie a v ňom spí ježko,
• zajko — dlhá kľukatá cesta (dieťa vykladá cestu kolieskami z kartónu) — vpravo strom, na konári sedí sova.

Obmena: Na vykladanie ciest môžu deti využiť aj iné geometrické tvary:k medveďovi — zelené obdĺžniky;
k veveričke — červené kruhy; k ježkovi — žlté trojuholníky; k sove — modré štvorce.

3. V závere sa učiteľka s deťmi porozpráva o tom, čo a ako robili, aké boli cestičky ku zvieratkám a či sa tam všetci dostali — využije metódu pochvaly, povzbudenia, deti sa samy vyjadria, aké zvieratká boli navštíviť. Spoločne si napodobnia pohyby zajka — poskoky, ježka — plazenie sa, medveďa — ťažké kroky, sovy — let, veveričky — poskoky s orieškom v labkách. Zaspievajú pieseň Poďme, deti… (na melódiu piesne Maličká som):
Poď-me, de-ti, sln-ko svie-ti,
zaj-ko po-be-hu-je, vtá-čik le-tí,
zaj-ko po-be-hu-je, vtá-čik le-tí.
(Iveta Kapustíková)

 

Pracovný list na stiahnutie >>

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte