Postupnosť projektovania edukačnej aktivity

26.03.2013
Vzdelávanie a výchova

Pri projektovaní edukačnej aktivity učiteľ zachováva postupnosť jednotlivých krokov, aby si odpovedal na viaceré didaktické otázky. Svoje prístupy môže porovnať s nasledujúcimi odporúčaniami pri postupnosti tvorby projektu edukačnej aktivity.

Prečo budem vyučovať?
1. Vyberte si z vášho plánu výchovno-vzdelávacej činnosti špecifické ciele, ktoré chcete dosiahnuť vo vyučovaní, aby ste dieťa vyvážené rozvíjali v kognitívnej, perceptuálno-motorickej a sociálno-emocionálnej stránke osobnosti. Majte na zreteli reálnosť dosiahnutia cieľov v plánovanom čase edukačnej aktivity a proporcionalitu uplatňovania procesov vychovávania – vzdelávania – vycvičovania detí.

Čo, o čom budem deti učiť?
1. Vyberte si tému z plánu výchovno-vzdelávacej činnosti.
2. Zadanú tému analyzujte a zamerajte sa len na niektorú jej parciálnu obsahovú súčasť, napr. téma Jesenná príroda a podtéma Ovocie a zelenina.
3. V podtéme si určte obsah vzdelávania, teda konkrétne učivo, aby ste si odpovedali na otázky Čo budem deti učiť? Čo sa majú deti (na)učiť? Napr. názvy, chuť a vzhľad ovocia a zeleniny, miesta rastu a spôsoby pestovania ovocia a zeleniny, jednoduché postupy prípravy ovocia a zeleniny na konzumáciu atď.
4. Vychádzajte z výsledkov pedagogického diagnostikovania, teda zo zistení, čo deti v obsahu učiva vedia, sú schopné urobiť, aké postoje a osobnostné vlastnosti majú a aké si majú osvojiť, zdokonaliť, upevniť.
5. Porozmýšľajte a napíšte, ku ktorým vzdelávacím podoblastiam a prierezovým témam jednotlivé prvky učiva prináležia, teda z ktorých vzdelávacích podoblastí a prierezových tém integrujete obsahy vzdelávania.
6. Po analýze učiva konkretizujte špecifické ciele vzhľadom na obsah učenia detí, napr. Pomenovať ovocie a zeleninu, rozlišovať ich podľa chuti a opisovať podľa vzhľadu; Triediť ovocie a zeleninu podľa miesta rastu; Vyjadriť skúsenosti so spôsobmi pestovania jednotlivých druhov ovocia a zeleniny; Pripraviť jednoduchý ovocný a zeleninový šalát; Nakresliť obľúbené ovocie a zeleninu a pod. Konkrétne ciele chápte ako drobnú rozvojovú
zmenu, ktorú dosiahnete len za čas uskutočňovania edukačnej činnosti, teda situácie riadeného učenia učiteľa a zámerného učenia sa dieťaťa (t. j. kvalitatívny posun v určitých vedomostiach, schopnostiach, postojoch alebo osobnostných vlastnostiach dieťaťa).
7. Preto pracujte s taxonómiami edukačných cieľov a využívajte činnostné slovesá, aby ste podporovali viaceré druhy a štýly učenia sa detí.

Ako budem deti učiť, ako sa deti budú učiť?
1. Naplánujte a pomenujte edukačné činnosti (situácie riadeného učenia učiteľa a zámerného učenia sa dieťaťa), určte, v ktorých denných činnostiach budete konkrétnu edukačnú činnosť s deťmi uskutočňovať.
2. Každú edukačnú činnosť pripravte tak, aby ste dosiahli jeden, dva alebo aj viac konkretizovaných špecifických cieľov.
3. Na dosiahnutie cieľov si zvoľte vhodné prostriedky, t. j. stratégie (postupy), metódy
(spôsoby) a formy výučby, z metód musí dominovať hra a hrové činnosti, prevažovať majú individuálne a skupinové činnosti detí.
4. Sledujte pritom kontinuitu činnosti učenia v role učiteľa a činnosti aktívneho a zmysluplného učenia sa detí, t. j. vzájomnú interakciu a komunikáciu.
5. V každej edukačnej činnosti môžete kombinovať viaceré stratégie a metódy edukácie, aby ste podporovali rôzne štýly učenia sa detí, využívali rozmanité činnosti detí a tým ste udržiavali ich záujem a pozornosť, podporovali psychickú pohodu, spokojnosť a radosť.
6. Premyslite si organizáciu jednotlivých edukačných činností, pomôcky a podmienky ich úspešnej realizácie.

Čo som deti (na)učila, čo sa deti naozaj naučili?
1. Pripravte si rôzne formy priebežného aj záverečného hodnotenia (sa) detí a uplatnite ich v realizácii edukačnej aktivity.
2. Porovnajte si skutočný priebeh a výsledky edukačnej aktivity s naplánovaným projektom.
3. Zaznamenajte si, ktoré ciele ste skutočne dosiahli a ktoré nie, ktoré metódy deti zaujali a dosahovali nimi výborné výsledky a ktoré nabudúce upravíte alebo nebudete používať.
4. Formulujte opatrenia pre tvorbu podobných projektov edukačných aktivít.

Viac nájdete v publikácii Materská škola a jej riadenie.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte