Poďme si zašportovať

28.11.2011
Vzdelávanie a výchova

„Zoznámte“ deti so zimnými športmi, aby čoraz viac a viac prejavovali túžbu a ochotu pohybovať sa aj v zimnom počasí.

Pomocou témy Zimné športy budú deti napĺňať výkonové štandardy (špecifické ciele):

- využívať na pohyb rôzne pomôcky,
- dodržiavať zvolené pravidlá,
- spolupracovať, rešpektovať ostatných,
- zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám,
- pohybovať sa v rôznom prostredí bez strachu a zábran (sneh),
- poznať, slovne opísať a umelecky stvárniť rozmanité ľudské činnosti,
- uplatňovať aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch).

Edukačná aktivita pre 5- až 6-ročné deti: Druhy športu

Ciele edukačnej aktivity: Pomôcky:
- počúvať s porozumením, - papier, krepový papier, farbičky, nožnice,
- uplatňovať vlastné nápady so zreteľom na jedinečnosť iných detí, - znaky,
- modifikovať pohyb v zmenených podmienkach, - lyže, lyžiarky, palice, prilba, rukavice,
- pohybovať sa rôznymi spôsobmi medzi prírodnými a umelými prekážkami, - korčule pánske, dámske, šál, čiapka, rukavice,
- zvládnuť turistickú vychádzku, - sane, boby, klzáky, šál, čiapka, rukavice,
- priradiť symboly k danému športu, - obrázky zimných športov.
- kresliť uvoľnenou rukou plynulo a smelo,  
- poznať, slovne opísať a umelecky stvárniť 
športové činnosti v zime,
 
- zapamätať si čo najviac predmetov.  

 

Postup:

  • S deťmi budeme vyrábať vlastné pexeso s jednotlivými druhmi športu, prípadne charakteristickými znakmi: lopta, hokejka, prilba, korčuľa, lyže, palice, puk, plavky, sane, boby a pod. Rozprávame sa pri tom o jednotlivých športoch, čo poznajú, kam chodia s rodičmi v zime, ako v zime športujú. Po dokončení práce sa s pexesom zahráme.
  • Počas výroby pexesa poverená učiteľka pripraví trasu mimo priestoru, na ktorom rozmiestni predmety z výbavy niektorých zimných športov. Miesta označí symbolom konkrétneho športu a v okolí 2 metrov umiestni predmety: šnúra od saní, lyžiarska palica, korčuľa, lyža, puk, hokejka, hokejový dres, prilba.
  • Deti od základného tábora prechádzajú trasu a hľadajú predmety (symboly), ktoré súvisia so športovaním. Po prejdení trasy si spoločne zopakujú, čo našli. Potom pripravíme podľa počtu skupín stanovištia s obrázkom športu a šnúrami. Deti spájajú šnúrami obrázok a symboly, ktoré spolu súvisia. Po splnení úlohy necháme deti spontánne sa hrať.


Tipy:

  • Učiteľka môže pexeso predkresliť a deti ho len vyfarbujú.
  • Deti vyberú jeden znak, podľa čoho budú vedieť, že v blízkosti majú niečo hľadať – maketu umiestnenú v priestore alebo skutočný predmet.
  • Hru môžeme uskutočniť v malých skupinách pod dozorom učiteľky.
  • Hru môžeme uskutočniť vo dvojici rodič – dieťa.
  • Každé dieťa môže mať papier, kde si náčrtom nakreslí, čo videlo.
  • Na stanovišti deti napodobňujú pohyb pri športe, ktorého symbol našli.
  • Symboly vytvárame podľa toho, čo je na základnom obrázku.
  • Namiesto priraďovania môžeme pripraviť súťaž v robení gúľ, stavaní snehuliakov a iné.


Záverečná fáza:

  • Vonku deti pochválime za priebeh hry a vedieme rozhovor o športoch – kto aký šport vie. Osvojené špeciálne zručnosti si deti môžu upevňovať po hre za dodržania bezpečnostných opatrení a pravidiel.
  • V triede poznatky ešte upevníme prostredníctvom pracovného listu.

 

Ďalšie nápadité edukačné aktivity k tejto tematike nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte