Otvorený list ministrovi školstva
Personalistika
Od nepedagogických zamestnancov sa požadujú vedomosti, množstvo kvalitnej práce, zručnosti nad rámec jedného zamestnanca s platom takým, ako je polovica, resp. štvrtina jedného učiteľa.
Bratislava 23. júna (SkolskyServis.sk) - Otvorený list uvádzame v plnom znení:
Vážený pán minister školstva p. Peter PLAVČAN
Za posledné 4 roky sa každoročne u pedagogických zamestnancov zvýšil tarifný plat a zvýšenie platovej tarifnej triedy za prax od 01.01.2013 o 5 %, od 01. 01.2014 o 5%, od 01.01.2015 o 5 %, od 01.01.2016 o 4 % a od septembra sa avízuje 6 %- ne navýšenie, dohromady 25 %.
U nepedagogických zamestnancov sa zvýšil plat od 01.01.2013 o 5% formou osobného príplatku, od 01.01.2014 sa tarifný plat zvýšil o 16 € pevnou sumou, od 01.01.2015 o1,5 % až o ďalší polrok v roku 2015 o 1 %. V roku 2016 tarifný plat vzrástol o 4 %. V konečnom dôsledku k celkovému navýšeniu platu nedošlo ani o uvedené percentá, lebo ak sa plat u nepedagogického zamestnanca skladá z tarifného platu a osobného príplatku, zvyšovanie sa týkalo iba tarifného platu, osobný príplatok ostal bez zmeny, príp. bol znížený, celkové zvýšenie platu nebolo ani na úrovni ročnej inflácie.
V roku 2015 priemerná mzda u pedagogických zamestnancov bola zvýšená min. o 47 € a u nepedagogických o 17 €.
My, nepedagogickí zamestnanci, sme podstatnou a nevyhnutnou súčasťou života školy, tvoríme cca 1/3 zamestnancov školy. Vytvárame životne nevyhnutné podmienky pre zdravý vyučovací proces, zabezpečujeme riadnu prevádzku školy za veľmi sťažených finančných aj materiálnych podmienok. Každoročne agenda THP pracovníkov školy narastá, prijímajú sa nové Legislatíva a novely zákonov, nové postupy a metodiky, nové normy a Legislatíva, nové povinnosti vyplývajúce z nich je potrebné ihneď premietnuť do praxe. Každoročne sa menia výkazy, štatistiky, spôsoby spracovania, predkladania, vyhodnocovania, zverejňovania, obstarávania. Rôznorodosť, časová a profesná t.j. odborná náročnosť práce THP, ktorú často vykonáva 1-2 osoby je nielen neadekvátne ohodnotená platovou triedou, ale ani tarifným platom. V katalógu pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme, s prevahou duševnej práce, ale ani s prevahou manuálnej práce neexistuje platová trieda, ktorá odmeňuje pracovníka, ktorý musí byť odborník v rozsiahlej a rôznorodej agende školy tzv. univerzálny pracovník.
V čase letných prázdnin, keď si učitelia oddýchnu, my zabezpečujeme opravy, rekonštrukcie väčšieho rozsahu dodávateľským spôsobom, ktorému predchádza samozrejme verejné obstarávanie, opravujeme staré nábytky, rozbité dvere, záchody, maľujeme triedy, tabule svojpomocne, materiál si musíme obstarať v najlepšom pomere kvalita a cena. Za málo peňazí zabezpečujeme, čo najviac požiadaviek zo strany učiteľov, detí ale aj rôznych štátnych inštitúcii na bezpečný, hygienický, efektívny chod školy.
Za stúpajúcu profesionálnu náročnosť našej práce, ktorú od nás štát a jeho orgány, inštitúcie vyžadujú, my požadujeme primerané ohodnotenie z Vašej strany.
Uvedomujeme si obmedzené možnosti štátneho rozpočtu, avšak upozorňujeme na to, že finančná situácia nás, nepedagogických zamestnancov v školstve, je ďalej neúnosná!
Žiadame Vás preto, aby bol do Zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov , do § 7 Tarifný plat, doplnený bod. (14) v tomto znení: „Nepedagogickému zamestnancovi školy patrí zvýšenie tarifného platu určeného podľa odseku 1 o 25 %. Zvýšenie tarifného platu sa určí pevnou sumou zaokrúhlenou na 50 eurocentov nahor.“
Zdroj: skolskyservis.teraz.sk
Komentáre