Otázka digitalizácie škôl je podľa ministra prioritná pre budúcnosť školstva

25.04.2012
Vzdelávanie a výchova

Chýbajúce učebnice sú dlhodobo vážnym školským problémom. Znepríjemňujú život žiakom, učiteľom i rodičom. Veľkou pomocou by mohlo byť digitálne učivo. Patrí medzi priority ministra školstva Dušana Čaploviča, cesta k nemu je však možno väčším problémom ako klasické učebnice.

Takzvané digitálne učebnice alebo digitálny vzdelávací obsah je téma, ktorá sprevádza už tretieho ministra. Ján Mikolaj ich chcel zaviesť, zabránil mu Úrad pre verejné obstarávanie. Eugen Jurzyca chcel tento produkt kúpiť od spoločnosti Agemsoft, neurobil to; dôvodom bol podľa neho nepomer medzi kvalitou a cenou a napokon sa rozhodol pre iné opatrenia - ako je právo pri výbere nových učebníc zverejniť text učebnice na internete alebo podpora digitálnych materiálov, ktoré si pripravujú školy samé. Dušan Čaplovič je ďalším z ministrov školstva, ktorý bude rozhodovať o digitalizácii škôl: „Je tu vážna situácia, o ktorej chcem hovoriť. Dám si urobiť osobitnú analýzu ohľadom vydávania učebníc. Samozrejme otázka digitalizácie, tá je veľmi významná pre mňa, podľa mňa aj prioritná pre budúcnosť nášho školstva.“

Hovorí, že jeho rozhodnutie bude vychádzať z názorov odborníkov. V súčasnosti vzdelávacie centrum EDULAB sprostredkúva základným i stredným školám program podpory digitalizácie škôl - jeho časťou je aj digitálny vzdelávací obsah pre 5 prírodovedných predmetov. Fyzik Martin Mojžiš, ktorý Planétu vedomostí kritizoval, hovorí: „Produkt EDULAB-u, ktorý ponúkajú školám, prvým 500 školám zadarmo, je podľa mňa úplne totožný s produktom Planéta vedomostí. Obsahuje tie isté chyby. Na stránke na portáli Naučte viac, keď si otvorím fyziku, vidím tam obrázok „Ako prejsť cez rieku“, ktorý obsahuje všetky možné chyby, ako sa už vyjadrovalo niekoľko slovenských fyzikov a ukazuje, že ľudia, ktorí robili tú vec, vôbec nerozumejú základom mechaniky.“

Či je digitálny obsah totožný s Planétou vedomostí, Ján Machaj z EDULAB-u nevedel: „To je z mojej strany veľmi ťažko povedať alebo zo strany programu podpory digitalizácie školstva, pretože Agemsoft je jedným z partnerov programu, ktorý dodáva svoj produkt, takže neviem objektívne povedať, nakoľko je súčasný produkt totožný, alebo nie je totožný s tým, o ktorom sa debatovalo v minulosti.“

Ján Trubač z Agemsoftu reaguje takto: „Časť digitálneho vzelávacieho obsahu, ktorý sme poskytli programu podpory digitalizácie škôl, je súčasťou Planéty vedomostí, ktorú permanentne inovujeme na základe spätnej väzby od učiteľov. Poskytnutý obsah bol učiteľmi z praxe opätovne preverený a učitelia vytvorili aj tlačené metodické prípravy pre svojich kolegov a pracovné zošity pre deti.“

Do programu digitalizácie škôl, v ktorom je zapojená aj Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií a Združenie samosprávnych škôl, sa podľa Jána Machaja prihlásilo takmer 700 škôl. Povedal tiež, že EDULAB prechádza transfomáciou na neziskovú organizáciu a Agemsoft je jedným z partnerov v programe digitalizácie školstva. Chýbajúce reformné učebnice komplikujú život všetkým – žiakom, učiteľom, rodičom a napokon i ministerstvu, ktoré je pre ich chronický nedostatok pravidelne kritizované.

Zdroj: SITA (rozhlas.sk)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte