My sme z kmeňa Šašúnov - edukačná aktivita

29.02.2012
Vzdelávanie a výchova

Edukačná aktivita so zameraním na rozvoj kognitívnych procesov – získavanie poznatkov o iných kultúrach a skvalitňovanie komunikačných kompetencií.

Prostredníctvom tejto edukačnej aktivity budete napĺňať tieto výkonové štandardy: držať správne grafický materiál a používať primeranú intenzitu tlaku na podložku pri používaní rôznych techník, sedieť správne a dodržiavať sklon papiera pri kreslení na stole, uplatniť aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch), počúvať s porozumením, prejaviť zručnosti a praktickú tvorivosť pri vytváraní produktov z prírodnín prostredníctvom využitia rôznych pracovných a výtvarných techník.

Ciele edukačnej aktivity:

  • rozvíjať záujem o poznávanie nového, podporovať detskú zvedavosť,
  • objavovať súvislosti medzi novými a doterajšími skúsenosťami a poznatkami,
  • podporovať rozvíjanie komunikačných kompetencií,
  • podporovať tvorbu s netradičným výtvarným materiálom,
  • rozširovať poznatky o iných kultúrach,
  • rozvíjať manipulačné schopnosti, jemnú a hrubú motoriku detí.


Pomôcky:

Knihy, obrázky, DVD (s filmovými ukážkami), výtvarný materiál – temperové farby, vodové farby, lep, škrob, kúsky papiera, novín, keramická hlina, prírodný materiál.


Postup:

1. Úlohou aktivity je technikou kašírovania vytvoriť indiánsku masku – kúsky papiera namáčať do škrobu, lepiť ho na vopred vytvorenú guľu z papiera. Hotovú masku namaľovať rozličnými farbami a ich kombináciami. Nafúknutý balón/polovicu deti oblepujú novinovým papierom, ktorý je namočený v škrobe rozpustenom vo vode. Pomôžeme deťom vyformovať nos. Urobia 4 – 5 vrstiev, aby maska bola pevná. Po vyschnutí deti s pomocou učiteľky vyrežú oči, ústa a maska sa namaľuje temperovými farbami. Po uschnutí temperových farieb môžeme masku nalakovať, aby farba nepúšťala a maska získala lesk.
2. Úlohou je modelovať z keramickej hliny indiánske šperky. Prostredníctvom modelovacej hliny a foriem deti vykroja požadovaný tvar šperkov, ktorý ozdobia strukovinami, cestovinami, korálikmi a iným materiálom. Ešte pred zaschnutím urobíme vo vrchnej časti šperku dierku, aby sme ho mohli upevniť na špagát a zavesiť na krk. Po zaschnutí sa šperk môže namaľovať a nakoniec i nalakovať.
3. Úlohou je namaľovať veľký kus dreva veľkým štetcom a pritom používať smer hore – dole. Odtláčať prírodný materiál na drevo. Lepiť vytvorených indiánov na drevený totem. V tejto výtvarnej aktivite deti môžu využiť koláž, ktorú si vytvorili. Ide o tvorbu vlastného totemu buď podľa predlohy, alebo podľa vlastnej fantázie (deti treba oboznámiť, čo je to totem a pod.). Je tu voľnosť vo výtvarnej tvorbe ako detí, tak aj učiteľky. Na totem deti použijú všetko, čo je typické pre ich kmeň — symboly, masku, zvieratá… Všetko, čo ich vystihuje a majú rady.
4. Úlohou aktivity je využívať všetok dostupný prírodný materiál na stavbu indiánskeho obydlia. Zbierať, triediť, zosk upovať prírodný materiál do kompozície (obydlie indiánov). Táto aktivita sa odohráva v prírode.

V závere postupne vyzveme deti na hodnotenie aktivít, vyjadrenie svojich dojmov a pocitov, na sebahodnotenie.

Pri jednotlivých aktivitách/výtvarných činnostiach môžeme u detí diagnostikovať správny úchop kresliaceho materiálu (štetca, ceruzky), lateralitu (vyhranenosť/nevyhranenosť), voľnosť pohybu ruky, intenzitu prítlaku kresliaceho materiálu na papier, postavenie rúk pri výtvarnej činnosti, správne/nesprávne sedenie na stoličke, samostatnosť pri realizácii výtvarnej aktivity, estetické cítenie na základe výberu farieb a manipulačné schopnosti – lepenie, strihanie, maľovanie, modelovanie, odtláčanie.

Tip:
Uvedené aktivity môžeme realizovať v rámci výtvarného projektu trvajúceho 1 – 2 týždne, keď sa venujeme len tejto téme, pre deti je to veľmi zaujímavé a zábavné. Povzbudzujeme deti k samostatnému vyjadreniu svojich poznatkov, myšlienok, emócií. Aktivity sa dajú ďalej rozšíriť o konkrétnu realizáciu, napr. vytvorené masky či šperky si deti oblečú a môžu sa zahrať námetovú hru.

 

Ďalšie edukačné aktivity na intelektuálny, estetický, motorický, morálny a sociálno-emocionálny rozvoj nájdete v publikácii Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy. 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte