Kráľovná Oblina - edukačná aktivita

27.08.2012
Vzdelávanie a výchova

Edukačná aktivita o kráľovnej Obline je zameraná na rozvoj grafomotorických zručností detí vo veku 4 až 6 rokov.

Ciele edukačnej aktivity:
• využívať koordináciu zraku a ruky pri písaní grafických znakov na papier,
• pri plynulom písaní grafických znakov používať uvoľnenú ruku,
• rozoznávať farby a uplatňovať farebnú rozmanitosť vo vlastnom produkovaní,
• rozvíjať grafomotorické kompetencie,
• rozvíjať predčitateľskú gramotnosť.

Pomôcky:
• príbeh o kráľovnej Obline,
• výkresy A 4,
• ceruzky, farbičky.

Motivácia
Učiteľka deťom prečíta príbeh: Kráľovná Oblina
Bola raz jedna krajina, v ktorej vládla kráľovná Oblina. Nebola vôbec zlá. Pre ľud v jej krajine by urobila všetko, čo by si priali. Oni preto pre ňu poslušne pracovali. Pestovali obilie, poctivo sa starali o ovocné sady. Tie rodili krásne guľaté a zdravé jabĺčka, hrušky, marhule, broskyne a ďalšie iné ovocie. Vinice rodili také nádherné a voňavé hrozno, že o ňom počuli až na druhom konci sveta.

Kráľovná Oblina sa nevolala oblina len tak náhodou. Jej telo malo oblý tvar. Bola guľatá ako vajce a mala rada všetko, čo je guľaté. Jej zámok bol guľatý, dvere, okná, stoličky, stôl, dokonca aj posteľ, všetko malo oblý, guľatý tvar.

Oblina mala všetko, na čo si zmyslela. Veľmi však túžila po krásnych obrazoch v jej komnatách. Všade na zemi vyhľadávala umelcov, ktorí by jej vedeli namaľovať obraz podľa jej predstáv. Chcela samé obliny, farby, radosť a hlavne niečo moderné. Prišlo tucet maliarov, no ani jeden obraz nevyhovoval jej predstavám. Jeden bol príliš nudný, jeden bol zase smutný, ďalší hranatý, iné boli málo farebné, málo oblé, málo moderné...
„Koho si mám ešte zavolať?“ smutne nariekala kráľovná Oblina vo svojej komnate. „Mám nápad! Podám si inzerát,“ vykríkla kráľovná. „Komorná, komorná!“ kričala zo svojej komnaty na slúžku. „Rýchlo si zober papier, pero a zapisuj,“ kráľovná Oblina začala diktovať svojej slúžke:
„Kto mi namaľuje alebo nakreslí obraz zo samých oblín, farieb a čiar, ktorý sa mi zapáči, dostane odmenu vo forme tých najsladších jabĺk na svete. Obrazy posielajte na túto adresu: Kráľovná oblina, Oblinový zámok č. 1, 000 00 Oblinovo.“

Pani učiteľka: „Deti, pomôžete smutnej kráľovnej Obline a vytvoríte pre ňu obrazy?“

Po prečítaní pani učiteľka kladie otázky:
• Ako sa volala kráľovná a prečo mala také meno?
• Aký bol ľud v jej krajine a o čo všetko sa staral?
• Po čom túžila kráľovná?
• Koľko prišlo maliarov za kráľovnou so svojimi obrazmi? (tucet) Viete, čo to slovo znamená?
• Aké obrazy priniesli umelci?
• Ako vyriešila kráľovná Oblina túto situáciu?



Postup

Pani učiteľka: „Pretože nevieme, akú má kráľovná predstavu, vytvoríme pre ňu viac druhov obrazov.“ Pani učiteľka rozdelí deti do troch skupín:

1. skupina
Deti kreslia na výkres ceruzkou kruhy, najprv len obkresľujú a potom dokresľujú samy, vždy do konca riadka. Keď je celý výkres zaplnený, každú časť vyfarbia ľubovoľnou farbou. Nie celý kruh jednou farbou, ale každú samostatnú časť inou farbou.

2. skupina
Deti kreslia na výkres ceruzkou vlnovky, najprv len obkresľujú a potom dokresľujú samy, vždy do konca riadka. Keď je celý výkres zaplnený, každú časť vyfarbia inou farbou, ľubovoľne.

3. skupina
Deti robia na výkres čmáranice a potom každú samostatnú časť vyfarbia ľubovoľnou farbou.

Na záver deti výkresy zavesia na špagát a pripnú štipcami. Spoločne vyberú výkresy, ktoré pošlú kráľovnej Obline. Pani učiteľka vloží výkresy do veľkej obálky, napíše adresu, potom deti nalepia známku a list pošlú (tak, aby si deti naozaj mysleli, že obrazy boli poslané).

Zhruba o týždeň príde odpoveď, kde bude napísané:
Milé deti, Vaše obrazy boli nádherné, konečne som dostala to, po čom som tak túžila. Zo všetkých som si spravila kópie a originály som Vám poslala späť, aby Vám ozdobili Vašu škôlku tak, ako mne zdobia moje komnaty. Tak ako som sľúbila, posielam tie najsladšie jabĺčka zo svojich ovocných sadov. Všetkých Vás pozdravujem,
Vaša kráľovná Oblina



Tipy:

• Čmáranice sa dajú robiť aj na väčší formát a viac detí pracuje na jednom výkrese.
• Rozprávku môžete využiť aj pri iných edukačných aktivitách.
• Okrem kruhov a vlnoviek odporúčame aj iné tvary, pri ktorých si deti rozvíjajú grafomotoriku.

Viac zaujímavých aktivít nájdete v publikácii Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte