Farby

25.02.2011
Vzdelávanie a výchova

Keďže vonku má stále hlavné slovo zimné počasie, s deťmi sa nedá robiť veľa aktivít na čerstvom vzduchu. Avšak vďaka téme o farbách budú deti uplatňovať na základe vlastného pozorovania farebnú rozmanitosť vo výtvarných, pracovných a technických produktoch a prejavovať zručnosti a praktickú tvorivosť pri vytváraní produktov prostredníctvom využitia rôznych pracovných a výtvarných techník.

Edukačná aktivita pre 3- až 4-ročné deti: Pestrofarebný papagáj

Ciele edukačnej aktivity:
•  oboznámiť sa s pestrosťou farieb a uplatniť farebnú rôznorodosť,
•  rozvíjať jemnú motoriku,
•  verbálne komunikovať, hodnotiť svoju maľbu,
•  experimentovať s prstovými farbami.

Pomôcky:
•  prstové farby,
•  výkresy A3 bielej, prípadne pastelovej farby alebo pevný baliaci papier,
•  misky na miešanie farieb,
•  špeciálne ploché štetce z molitanu (alebo vyrobené — pevný molitan
hrubý a široký 2 cm a dlhý 4 cm mierne zostrihnúť na hrote, nalepiť na pevnú rúčku),
•  zástery na ochranu oblečenia a handričky na utretie,
•  voskové pastelky na pracovne listy.

Postup:
1.  Učiteľka deťom navrhne, aby si aj ony namaľovali pekného papagája. Keďže papagáj má perie rôznofarebné, aj ony ho budú maľovať rôznymi farbami. Ukáže im pripravené prstové farby — žltú, modrú a červenú. Na vymaľovanie papagája je to však málo, potrebujú aj iné farby. Učiteľka deťom povie, že vie, ako by ich mohli získať. Začne pred nimi miešať farby — žltú s modrou na zelenú, červenú so žltou na oranžovú a červenú s modrou na fialovú. Počas miešania sa detí pýta, či poznajú nejaké predmety, ktoré majú farbu, ktorú práve mieša. Deti spontánne odpovedajú. Namiešané farby vleje do plytkých misiek takej veľkosti, aby sa do nich deťom zmestili ruky. Potom deťom vysvetlí, že namaľovať papagája nie je vôbec ťažké. Ukáže deťom obrázok papagája a popisuje jeho jednotlivé časti tela. Deti sa najskôr pokúsia namaľovať štetcom z molitanu jeho telo bez krídel — bruško jednou farbou, hlavu inou farbou a chvostík ďalšou farbou. Namaľujú mu aj zobáčik a očko.

2.  Potom štetce odložia a začnú maľovať krídla tak, že si obtlačia svoje dlane, ktoré budú predstavovať papagájove krídla. Ak by chceli, môžu ich ešte domaľovať molitanovým štetcom.

3.  Celý výkres môžu oživiť tak, že do jeho pozadia urobia prstami rôzne farebné bodky, čiarky, a tak oživia celý výkres.

4.  Nakoniec sa deti poriadne poumývajú a odložia ochranné zásterky.

5.  Keďže je práca vhodná v malých skupinkách s priamym dohľadom a s pomocou učiteľky, ostatné deti môžu pracovať s pracovným listom, na ktorom majú nakresleného papagája a ich úlohou je pestro ho vyfarbiť voskovými pastelkami.

Pri príprave Vám pomôže pracovný list Veselý papagáj.

Edukačná aktivita pre 5- až 6-ročné deti: Farebná batiková šatka

Pomôcky:
•  lekárska gáza — rozmer cca 120 × 40 cm (počet kusov podľa počtu detí),
•  práškové farby na textil — modrá, červená a žltá,
•  hlbšie priesvitné nádoby na miešanie farieb — 6 ks; varešky; gumené rukavice,
•  ocot.

Postup:
1.  Deti rozdelíme do troch, príp. viacerých skupín tak, aby každá skupina sama namiešala farbu. Deti v skupine majú nádoby a varešky na miešanie farieb, pracujú v rukaviciach a z pripravených dvojíc farieb namiešajú novú farbu. Spoločne pozorujú zmeny, ktoré nastávajú pri kombinácii modrej a žltej, červenej a žltej a modrej a červenej. Keď majú všetky skupiny farby namiešané, začnú batikovať.

2.  Batika pripravenej gázy sa bude robiť tak, že deti si s pomocou učiteľky urobia na svojich gázach cca 6 uzlov. Je potrebné ich pevne zatiahnuť, aby sa do ich vnútra nedostala pri farbení farba.

3.  Deti postupne namáčajú uzly
do pripravených namiešaných farieb takým spôsobom, že ich do farby na krátky čas namočia a s pomocou pani učiteľky farbu vyžmýkajú. Pokračujú dovtedy, kým nemajú nafarbené všetky uzly.

4.  Keď majú celý šálik nafarbený, s pomocou učiteľky uzly rozuzlia, vypláchnu vo vode s rozmiešanou trochou octu a šáliky dajú sušiť.

Tipy:
•  deti nemusia využiť všetky farby, možno si samy určia poradie striedania 2-3 farieb,
•  farby sa pomerne dosť vymývajú, pretože v rámci bezpečnosti sa nepoužíva vriaca voda,
•  klasická batika sa robí vriacou vodou, príp. naparovaním nad vriacou vodou s použitím práškovej farby,
•  výsledok je mimoriadne efektný, deti majú radosť z výsledku svojej činnosti — textil je možné obmieňať a vytvoriť napr. šatky, vreckovky, závoje a pod.,
•  deti si takto môžu zhotoviť doplnok ku hrám — použitím dlhej gázy a zemitých farieb si vytvoria podklad na krajinu, kde môžu ukladať napr. lesné zvieratká a pod.

Batikou vzniknú pôsobivé produkty tvorivej činnosti detí, ktoré môžu príležitostne použiť ako darček. Deti samy zhodnotia svoju činnosť, učiteľka pozitívne pochváli činnosti detí a spoločne pripravia výstavku, prípadne zabalia svoje výtvory ako darčeky.

Vybrané z publikácie Dieťa a jeho svet.
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte