Environmentálna výchova – ochrana prírody

26.03.2012
Vzdelávanie a výchova

Jar už máme v plnom prúde a lúče slnka nás začínajú intenzívne ohrievať. Prinášame vám edukačnú aktivitu, prostredníctvom ktorej podporíte v deťoch vzťah a ochranársky postoj k prírodnému prostrediu.

Pomocou témy Environmentálna výchova – ochrana prírody budú deti napĺňať výkonové štandardy (špecifické ciele): zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu a rôznymi technikami (strihať, lepiť, maľovať, kresliť atď.), pri tom uplatňovať technickú tvorivosť; počúvať s porozumením, reagovať na jednoduché otázky jednoslovnou, viacslovnou odpoveďou alebo jednoduchou frázou; prejaviť vzťah a ochranársky postoj k prírodnému prostrediu.

Edukačná aktivita Zachráňme rybičky – čistenie rybníka je určená deťom vo veku 5 – 6 rokov.

Ciele edukačnej aktivity: Pomôcky:
- vytvárať ochranárske postoje, - lano alebo švihadlo na vytvorenie rybníka,
- pochopiť význam prírodného prostredia pre život, - udice s magnetom, sitko – podberák,
- spolupracovať a kooperovať pri hre – starostlivosť o prírodu (rozdelenie úloh), - papierové (alebo drevené) rekvizity – rybičky uchytené kancelárskou spinkou, z papiera vyrobené a kancelárskou spinkou uchytené fľaše, konzervy a iný odpad, ktorý môžeme nájsť v znečistenom rybníku.
- vzájomne komunikovať pri riešení problému
(dohodnúť sa),
- pochopiť význam starostlivosti o prírodu.

 

Postup:
1. Deti usadíme okolo vytvoreného rybníka. Rozhovorom „Zachráňme čarovný rybník!“ pripravíme deti na aktivitu:

Predstavte si, že by ste sa vybrali na výlet do prírody. Je vám veľmi teplo, z diaľky zbadáte rybník – jazierko, potešíte sa, že sa môžete okúpať, a keď prídete bližšie, zbadáte toto… (v rybníku znázornenom na koberci z lana sú papierové (alebo drevené) rekvizity). Chceli by ste sa ešte osviežiť v takej vode? Prečo? Čo spravíte? Ako sa osviežite? Čo môžu v takomto prípade robiť zvieratká? Ako sa osviežia ony? Čo sa s nimi stane? Prečo? Páčila by sa vám príroda bez zvierat? Čo by sme mali spraviť? Prečo?

2. Učiteľka komunikuje s deťmi prostredníctvom vhodne kladených otázok tak, aby pochopili význam starostlivosti o prírodu a jej ochranu:

  • Vedeli by zvieratká samy zachrániť takýto rybník? Čo by sme mohli spraviť my? Ako?
  • Usadíme deti okolo rybníka, ktorý sme si vytvorili, a požiadame ich, aby ho vyčistili.
  • Predmety, ktoré do rybníka nepatria, odstraňujú vybrané deti „lovením“ na udičku s magnetom na konci. Nečistoty loví max. 5 detí naraz. Z každej strany rybníka loví jedno dieťa, ostatné deti kontrolujú správnosť. Neskôr sa deti vymenia.

 

Záverečná fáza:

  • Vyhodnotíme aktivitu, zistíme, či deti pochopili potrebu starať sa o prírodu, a napokon môžeme viesť rozhovor o pocitoch a radosti z vyčisteného rybníka.
  • Rozhovor o tom, ktorý rybník sa deťom páčil viac a prečo.
  • Pochopenie edukačného obsahu (čo do rybníka patrí, čo nie) môžeme overiť prostredníctvom pracovného listu Rybník.

 

Ďalšie edukačné aktivity nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte