Edukačná aktivita: Malý fyzik – Miškoliter a jeho ríša

24.06.2014
Vzdelávanie a výchova

Uveďte deti do problematiky fyzikálnych veličín s pomocou pokusov a hry, prostredníctvom ktorých zistia, ako merať, odhadovať a porovnávať objem. Edukačná aktivita Malý fyzik – Miškoliter a jeho ríša je určená deťom vo veku 3 – 6 rokov.

Pomôcky:
• pohár a dve obsahovo rovnaké nádoby, nádoba s vodou, hracia kocka,
• rôzne nádoby s rôznym objemom,
• kuchynská odmerka s objemom jeden liter,
• voda.

Miškoliter začína rozprávať: „Deti, určite ste videli a niektoré ste aj pomáhali mamičke s pečením koláčikov. Je to tak? Videli ste, že mamička dávala do cesta aj nejakú tekutinu – vodu, mlieko alebo olej.

Musela tam dať presne toľko, koľko bolo treba, koľko bolo v recepte. Prečo? (Aby cesto nebolo veľmi husté, ale aby nebolo ani riedke.) Musí byť tak akurát, aby sa dalo upiecť. Ale tekutinu musela nejako odmerať. Ako merala mamička tekutinu do koláča? Merala ju nejakou odmernou nádobou (odmerkou). Hovoríme, že merala jej objem. Skúsime si to!“

1. Pokus: Veľa – málo
Budeme porovnávať množstvá podľa objemu. Jedno z detí, vybrané rozpočítavaním, hodí hracou kockou. Keď sa kocka zastaví, dieťa spočíta bodky na vrchnej strane kocky. Do jednej z nádob pomocou pohára naleje toľko pohárov vody, koľko bodiek napočítalo, napr. 2. Iné z detí opakuje ten istý postup, avšak naleje vodu do druhej z nádob. Potom deti porovnávajú množstvo vody v oboch nádobách, kto má viac, kto menej alebo rovnako.

2. Pokus: Meranie objemu
Pripravíme si tanier a nalejeme doň 1 dcl vody. Do pohára dáme tiež 1 dcl vody. Spýtame sa detí, kde je podľa nich viac vody. V tanieri či v pohári? Odmeriame si ju. Zoberieme lyžicu, budeme lyžicou odoberať vodu z taniera a počítať. Napočítame určitý počet lyžíc, ktorými sme odobrali všetku vodu z taniera. To isté skúsime z pohára. Čo sme zistili? Áno, v tanieri aj v pohári bol rovnaký počet lyžíc vody. Odmerali sme objem vody na lyžice. Aj počas obeda si môžeme vyskúšať, koľko lyžíc polievky naberieme z taniera, aby bol prázdny. Tak si porovnáme, či pani kuchárka dala každému presne rovnaký objem polievky.

3. Meranie objemu kvapalín
Mamička dávala do koláča nejakú tekutinu. Čím toto množstvo odmerala? Pravdepodobne použila nejakú „odmerku“. Na meranie objemu kvapalín, teda tekutín, používame odmerné nádoby. Tie môžu byť:
1. na meranie jedného objemu – nádoba má presne určený objem (napr. polievková/kávová lyžica, naberačka, pohár),
2. na meranie rôznych objemov – nádoba má stupnicu (napr. kuchynská odmerka).

Aby sme vedeli presne odmerať kvapaliny, musíme mať mernú jednotku. Na meranie kvapalín používame liter, to je napr. fľaša alebo škatuľa mlieka v obchode. Menšie sú decilitre, to sú napr. poháre a hrnčeky. Ešte menšie sú mililitre, to sú napr. fľaštičky od liekov – sirupov.

Pri meraní kvapalín musíme dodržiavať pravidlá:
1. zvolíme si vhodnú odmerku a umiestnime ju na pevnú vodorovnú podložku,
2. kvapalinu, ktorej objem chceme merať, prelejeme do odmerky a počkáme, kým sa hladina ustáli,
3. tenkou paličkou odstránime z hladiny bublinky,
4. na stupnicu pozeráme tak, aby boli oči na úrovni hladiny kvapaliny v odmerke (nie šikmo, zhora, ani zdola).

Pracovný list na stiahnutie >>

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte