Dúha - edukačná aktivita

30.01.2013
Vzdelávanie a výchova

Edukačná aktivita „Dúha“ je určená deťom vo veku od 4 do 6 rokov. Je zameraná na stimuláciu pozitívnej sociomorálnej klímy, kooperáciu a posilnenie emocionálneho prežívania, obohacovanie poznania o rôznorodosti charakterových vlastností ľudí a rozvoj komunikačných kompetencií.

Ciele edukačnej aktivity:
• podporovať rozvíjanie komunikačných schopností,
• podporovať vyjadrovanie vlastného aktuálneho citového rozpoloženia,
• hodnotiť svoj aktuálny citový vzťah,
• vedieť pomenovať a rozlišovať farby,
• priradiť farby ku zvukom, vlastnostiam, pocitom, emóciám.

Pomôcky:
• farebné kartičky (alebo predmety rozlišujúce farby),
• farebné štipce, gombíky, kocky, kvietky a pod. (slúžiace na „označenie“ detí),
• text obsahujúci priradenie farieb k vlastnostiam,
• príbeh o farbách – obrázky slimáka Eda a farebnej dúhy,
• zvuky zvierat, zvuky hudobných nástrojov, zvuky počasia atď. na CD, CD prehrávač,
• obrázky znázorňujúce emócie,
• štvorce, obdĺžniky rôznych farieb vyrobené z farebného papiera.

Motivácia:
Učiteľka sústredí deti okolo seba na koberci a rozpráva/číta rozprávkový príbeh: Slimák Edo a dúha
Kedysi dávno bol svet čierno-biely a slimákovi Edovi sa to vôbec nepáčilo. Bol z toho veľmi smutný, a tak premýšľal, ako by seba a celý svet rozveselil a skrášlil niečím pekným a pestrým. Nech rozmýšľal ako rozmýšľal, nevedel prísť na to, čo robiť. Raz za krásneho slnečného dňa začali z neba padať dažďové kvapky. Nebolo ich veľa ani málo – bolo ich tak akurát, aby sa slniečko usmievalo na svet a neschovalo sa za oblaky. No v tom sa na oblohe objavilo niečo krásne – nádherné… Bola to pestrofarebná dúha, ktorá slimáka Eda zbavila zlej nálady, vyčarila mu na slimačích perách krásny „farebný“ úsmev. Ba čo viac… Slniečko pomohlo dúhe rozjasniť a spestriť celý svet farbami. Dúha dala kvapkám zo svojich pestrých farieb, a tak tráva razom dostala krásnu zelenú farbu a kvietky hrali všetkými farbami. Zrazu bol svet krásy farebný a slimák Edo od tej chvíle už nebol smutný, ale veselý a usmiaty. Veď všetko sa zmenilo zo smutných farieb na veselé a slniečko sa usmievalo.
(Autor: Radka Antalová)

Postup:
1. Po prečítaní príbehu o slimákovi Edovi a farebnej dúhe učiteľka s deťmi prerozpráva, o čom bol príbeh, zároveň ukazuje obrázky slimáka Eda a farebnej dúhy. Rozpráva sa s deťmi o farbách, deti pomenúvajú farby, priraďujú ich k obklopujúcim reáliám.
2. Po prerozprávaní príbehu prejde učiteľka k ďalšej aktivite. Každé z detí si vyberie ľubovoľnú farbu, učiteľka pripne deťom na tričko predmet farby, akú si vybrali (štipec, farebný kvietok...). Keď budú mať všetky deti vybrané farby, učiteľka sa ich postupne pýta, ako by sa charakterizovali, aké majú vlastnosti, čo majú rady a pod. Deti vyjadrujú svoje pocity, opisujú svoje vlastnosti. Učiteľka potom prečíta/povie, že ku každej farbe prináleží určitá charakteristika, resp., že každá farba má svoje vlastnosti. Prečíta ich a diskutuje s deťmi, či ich daná vlastnosť naozaj vystihuje aj vzhľadom na farbu.
3. Učiteľka na CD prehrávači postupne púšťa jednotlivé zvuky/nahrávky a deti k nim priraďujú farby na základe toho, ako na ne zvuky pôsobia. Potom deti zdôvodňujú, prečo priradili tú-ktorú farbu konkrétnemu zvuku.
4. Učiteľka sústredí deti pred magnetickú tabuľu, na ktorú zavesí obrázky znázorňujúce emócie. Deti priraďujú farebné štvorce/obdĺžniky k jednotlivým emotikonom a zdôvodňujú, prečo ich priradili práve takto.

Viac nájdete v publikácii Pedagogická diagnostika v materskej škole.
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte