Chcú zrušiť špeciálne školy

16.06.2011
Vzdelávanie a výchova

Do špeciálnych škôl nesmú byť umiestňované deti, ktoré tam nepatria. Netreba ich však rušiť iba preto, aby sa rôzne skupiny mohli navzájom spoznávať.

Slovensko zasiahla módna vlna „inkluzívneho vzdelávania“, ktorého ideou je, aby sa všetky skupiny žiakov vzdelávali spolu. Úrad vlády zriadil k tejto téme aj medzirezortnú komisiu. Z prostredia zástancov inklúzie začínajú silnieť hlasy za zrušenie špeciálnych škôl na Slovensku, pretože školy vraj spôsobujú segregáciu rómskych detí.

Už teda neprekáža, že pravým dôvodom neopodstatneného umiestňovania detí do špeciálnych škôl nie je ich existencia, ale nesprávna diagnostika či nevhodne nastavený finančný normatív. Obhajcovia inkluzívneho vzdelávania trvajú na svojom a ďalej požadujú, aby nielen rómske deti, ale napokon všetky deti so špeciálnymi potrebami boli umiestnené do bežných škôl, pretože špeciálne školy spôsobujú aj v ich prípade sociálnu izoláciu. Pritom nie je dokázané, že by žiaci s rôznym druhom postihnutia v dôsledku kontaktu s intaktnou skupinou dosahovali lepšie výsledky. Kým rómske deti so sociálnym znevýhodnením môžu z inklúzie profitovať, v prípade detí s viacnásobným postihnutím môže nastať opačný efekt. Nielen ich postavenie v kolektíve, ale aj miera ich motivácie a učebné výsledky sa môžu zhoršiť.

Je viacero ciest, ako sa spoznávať
Je pravdepodobné, že aj v prípade zjednoteného školského prostredia by po čase vznikalo vzdelávanie v oddelených skupinách. Američania s vnútornou diferenciáciou vo vzdelávaní (tracking) v rámci jednotlivých škôl zápasia už od polovice 50. rokov. Kontakt medzi rôznymi skupinami žiakov však potrebný je, pretože všetci by sa mali učiť v školskom prostredí, ktoré čo najviac odzrkadľuje každodennú realitu. Táto myšlienka sa dá realizovať aj bez toho, aby sme museli nutne rušiť špeciálne školy.

Dobrým príkladom nám môže byť nemecký školský systém, ktorý má špeciálne školstvo a zároveň realizuje aj myšlienku inkluzívneho vzdelávania. Žiaci v rámci opačnej inklúzie navštevujú tamojšie školy pre deti s postihnutím. V rámci školského vzdelávacieho programu sa rôzne skupiny žiakov spoločne vzdelávajú na hodinách hudobnej, telesnej alebo výtvarnej výchovy. V slovenskom školstve sú tiež špeciálne triedy v základných školách. Aj u nás je možné individuálne začleniť žiakov s postihnutím. Posledné dva spôsoby spoločného vzdelávania sú v našich školách filozoficky, metodicky a organizačne poddimenzované.

Abyaj poslední boli prví
Do špeciálnych škôl nemôžu byť jednoducho umiestňované deti, ktoré tam dokázateľne nepatria. Rovnako však platí, že špeciálne školy netreba rušiť iba preto, aby sa rôzne skupiny mohli navzájom spoznávať. Školská reforma musí riešiť podstatnejší problém: decentralizácia školského systému spôsobuje nižšiu kvalitu vzdelávania v „rómskych“ školách v porovnaní so školami s väčšinovými žiakmi. Možno pozorovať aj štatisticky významné rozdiely v dosahovaných výsledkoch v cirkevných, štátnych a súkromných školách.

Meritokratické vzdelávacie systémy by rady posudzovali každého na základe schopností, motivácie a talentu. Žiaľ, tak ako vo vyspelých európskych krajinách, aj na Slovensku platí, že etnická príslušnosť a sociálno-ekonomické postavenie žiakov predurčuje ich vzdelávacie dráhy. Preto je naliehavé hovoriť o vyrovnávaní rozdielov medzi školami. Rezort školstva nemôže rok čo rok len sucho konštatovať rozdiely v dosahovaní učebných výsledkov. Musí ich začať aj aktívne vyrovnávať tak, aby aj poslední boli prví. Bez ohľadu na to, či niekto navštevuje školu na okraji, alebo v strede mesta. Rezort školstva nemôže rok čo rok len sucho konštatovať rozdiely v dosahovaní učebných výsledko.

Zdroj: SITA (SME)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

U nás integrácia detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami funguje iba na papieri a v predstavách tých hore!! Mám veľmi trpkú osobnú skúsenosť! Moja telesne postihnutá dcérka v septembri nastupuje do 1.ročníka ZŠ. Príspevok na osobnú asistentku, ktorá by jej uľahčovala pobyt v škole (príprava na vyučovanie, pomoc pri písaní, presun v rámci budovy, osobnej hygiene, podávaní obeda, pobyt v ŠKD...) NEDOSTANE, pretože zo zákona na to nárok nemá. Všetko to má pokryť podľa MPSVaR asistent učiteľa. Ale toho škola dostane až v januári !!! Čo teraz ?? Nedať ju do školy ? Nechať ju napospas osudu triednej učiteľke ?? Alebo dať v práci výpoveď a stratiť šancu na ďalšie zamestnanie ?? Jediná škola, ktorá má vytvorené podmienky pre telesne postihnuté deti je v Bratislave.... zvyšok Slovenska má smolu. Riešim to už niekoľko mesiacov a kompetentní si nás prehadzujú ako horúci zemiak.... na nič nie sú peniaze :-(.