Autoevalvácia v materskej škole

16.12.2010
Vzdelávanie a výchova

Téma autoevalvácie v riadení škôl a školských zariadení sa stáva čoraz aktuálnejšou. Úlohou autoevalvácie je overiť kvalitu a zlepšiť kvalitu. Ako pri autoevalvácii materskej školy postupovať?

Návrh na konkrétne postupy evalvácie materskej školy

V procese autoevalvácie materskej školy by si mala každá materská škola vedieť zvoliť svoj optimálny postup. Nasledujúce fázy nie sú predpísané, ide však o kroky, ktoré sú odskúšané, a môžu preto pomôcť ľahšie sa orientovať v spleti mnohých rôznorodých postupov.

Sú to tieto fázy v procese autoevalvácie školy:

MOTIVAČNÁ:
vzniká vo chvíli potreby autoevalvácie. Riaditeľ v rámci svojej riadiacej práce a vedenia ľudí buduje sieť pracovných kontaktov a vzťahov, získava sympatizantov a spojencov. Motivácia súvisí s prijatím zodpovednosti za realizáciu evalvácie a spoluúčasti na sebahodnotení školy. Dôležité je presvedčenie všetkých ľudí o zmysle evalvácie pre materskú školu. Bez tohto presvedčenia je úspešná realizácia značne otázna. Minimálne by nej nemal byť žiadny zamestnanec proti.

PRÍPRAVNÁ:
zahŕňa premyslenie projektu (plánu), zámery a ciele autoevalvácie. Stanovujú sa pravidlá a spracováva sa projekt, určuje sa, čo sa pokladá za úspech a čo nie. Spresňuje sa chápanie dôležitých premenných.

Je dôležité stanoviť si:
- čo bude materská škola evalvovať (aké sú oblasti evalvácie),
- podľa akých kritérií sa bude evalvácia vykonávať (ukazovatele, indikátory),
- aké nástroje budú využité pri zbere informácií,
- kto ju bude uskutočňovať (zodpovednosť zamestnancov),
- kedy a ako často sa bude evalvácia vykonávať (časový harmonogram).

Pre túto fázu je typický myšlienkový chaos, hľadanie, diskusia a dohadovanie, zháňanie informácií a externých odborníkov (spolupracovníkov, poradcov).

REALIZAČNÁ:
konkretizujú sa doterajšie poznatky podľa podmienok školy, určujú sa konkrétne postupy, projekt sa stále priebežne aktualizuje, koriguje a reviduje. Je dokončený výber premenných a spôsob ich merania. Na spoluprácu sú prizvaní externí odborníci. Rôznymi nástrojmi sa zbierajú informácie a údaje z rôznych oblastí evalvácie v súlade s evalvačným projektom. Už v priebehu tejto fázy dochádza k určitému skvalitňovaniu práce.

EVALVAČNÁ:
získané údaje a informácie sa vyhodnocujú. Na ich základe je spracovaná autoevalvačná správa. V správe sa zaznamenávajú pozitívne aj negatívne zistenia, nič sa nemá zakryť, príp. zatajiť. Ide totiž o skvalitnenie vlastnej práce, nielen o spracovanie formálnej správy. Zatajenie, resp. nepriznanie si dôležitých záporných prvkov v práci by neumožnilo prácu posunúť kvalitatívne dopredu.

KOREKTÍVNA:
završuje celý evalvačný proces. Záverečná správa pomenúva doterajšiu činnosť školy a vypracúvajú sa korekcie nezrovnalostí (napr. prehodnotenie vzdelávacích cieľov, obsahu, metód a foriem výchovno-vzdelávacieho procesu, organizačnej štruktúry školy), príp. dochádza k vypracovaniu nového inovovaného projektu, vzdelávacieho programu a pod.

Pri evalvácii ide o nikdy sa nekončiaci proces. Ukončením korektívnej fázy sa nič nekončí, práve naopak, začína sa ďalší kruh (tento sa však nemusí začínať v motivačnej fáze).

Proces evalvácie sa dá znázorniť nasledujúcou schémou:

klucove slovo

Tému hodnotenia vonkajšieho a vnútorného prostredia materskej školy nájdete v publikácii Právo v materskej škole.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte