Ako sa máme k sebe správať - edukačná aktivita

26.09.2012
Vzdelávanie a výchova

Nasledovná aktivita vám pomôže usmerniť deti v správaní sa medzi sebou. Jej cieľom je uplatňovať schopnosť dodržiavať základné spoločenské pravidlá, naučiť sa používať „zázračné“ slovíčka prosím ťa, dovolíš, ďakujem, prosím, dobrý deň.

Edukačné motivovanie prostredníctvom „minútového príbehu“: Hašterivé vrabce

Katka sedí vo svojej izbičke a číta knihu. Naraz ju vyruší hašterivé bojové štebotanie. Rozbehne sa k oknu, aby sa pozrela, odkiaľ sa ten hluk berie. Na okennej rímse poskakuje kŕdeľ vtáčikov s naježeným perím. Prekárajú sa, hádajú, bijú, strkajú do seba. Vyzerá to, ako keby všetci chceli sedieť na tom istom mieste. „Utíšte sa, vtáčatá, na mojej okennej rímse je dosť miesta pre každého a pre všetkých,“ povedala Katka vtáčikom.

Pomôcky: talizman triedy (plyšový medvedík), papier, fixky.
Organizácia: v kruhu na vankúšikoch.

Edukačný postup: deťom vysvetlíme význam bežne používaných spoločenských pravidiel, ktoré dodržiavame pri sociálnom kontakte, na ulici, v obchode, v škole. Hovoríme konkrétne o používaní pozdravu, o prosení niekoho o niečo, o poďakovaní za niečo niekomu. Prostredníctvom krátkej názornej ukážky používania slov, o ktorých sme sa rozprávali (ktoré používame v sociálnom styku), si prakticky overíme porozumenie a používanie slov a slovných spojení. Prakticko verbálnu činnosť spojíme s odovzdávaním talizmanu – hračky v kruhu. „Nech sa páči“, „ďakujem“, „ahoj“, „dovolíš“. Zopakujeme používanie slov a ešte raz zdôrazníme dôležitosť ich používania, ak chceme dosiahnuť v sociálnom správaní dobrý výsledok. Hľadáme s deťmi príklady, kedy je vhodné používať slová ďakujem a prosím a aký majú pozitívny účinok. Napr.: „Čo si myslíte, deti? Kedy vám kamarát skôr pomôže? Keď ho pekne poprosíte, alebo keď mu len poviete, čo od neho chcete?“ A čo ráno po príchode do ma-terskej školy? Skôr si vás niekto všimne, keď sa pozdravíte, alebo keď len potichu vojdete?“ a podobné príklady. Učiteľka hľadá spôsob, ktorým dosiahne vystriedanie a účasť všetkých detí na aktivite. Triedny talizman (plyšový medvedík) má mať v rukách každé dieťa v triede a má prakticky použiť slová (nech sa páči, ďakujem…). Vyzveme deti na vytvorenie pravidla týkajúceho sa používania správnych slov v sociálnom kontakte, na jeho dodržiavanie a na základy slušného správania.

Edukačná intervencia: necháme deťom priestor na vyjadrenie skúseností so zdravením sa, používaním prosby a poďakovania smerom od nich k okoliu, aj okolia k nim. Pravidlo zostavíme, zapíšeme veľkými písmenami a vyvesíme na viditeľné miesto v triede. Pravidlo vypovie každé dieťa, s pripomienkou, že pravidlo bude dodržiavať, a ak ho poruší, učiteľka mu ho pripomenie. Pravidlo napíšu na veľký baliaci papier deti – ak poznajú potrebné písmená. Vždy jedno dieťa napíše jedno tlačené písmeno z pravidla. Učiteľka si všíma držanie, úchop písadla u dieťaťa, tlak ruky na papier a rovnosť a pravidelnosť písomnej stopy. Učiteľka tak vykonáva orientačnú diagnostiku grafomotorických schopností a zručností dieťaťa.

Viac aktivít nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.
 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte